dag 3: welkom in het zand

Gebruikersavatar
Bas
Bezweerder
Berichten: 417
Lid geworden op: 10 sep 2019, 20:43

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Bas »

Ik blijf een klein beetje bang dat Kayan me weer aan het inpalmen is en samen met Matthijs wolf is. Maar Belle haar reactie op slapeloze blijft gewoon raar en niet kloppend. En het feit dat zowel zij als Matthijs Edy beginnen aan te vallen lijkt het een beetje alsof dat de tactiek was, zeker gezien Matthijs zijn vampier theorie om een reden te bedenken dat we nog doorgaan met spelen met Edy als wolf.

Gebruikersavatar
Belle
Dronkenlap
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 apr 2020, 18:38

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Belle »

Euhm, what, ik snap niet helemaal waarom iedereen nu opeens zo stellig op mij gaat. Al ben ik bang dat er ook niet veel te zeggen valt om jullie van gedachten te doen veranderen.

Ik ga in ieder geval ook maar mijn stem uitbrengen, al denk ik niet dat dit nog veel aan de situatie gaat veranderen.

Gebruikersavatar
Belle
Dronkenlap
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 apr 2020, 18:38

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Belle »

Edy moet achterblijven

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Matthijs »

Ik vind het opvallend dat er nu in principe eenzelfde run op Belle gebeurd als op Renate vorige dag. Ergens vind ik het ook grappig dat Bas eerst zegt dat hij wacht totdat Belle zich kan verdedigen, maar is uiteindelijk onvermurwbaar en stemt toch op Belle. Als ik het goed begrijp, zegt Kayan nu dat Bas goed is, wat natuurlijk in de lijn der verwachting viel wat zou gebeuren.

De reden waarom ik de optie van "vampier" noem, is omdat ik altijd rekening wil houden met álle mogelijkheden. Want het kan zomaar zijn dat er nog een addertje onder het gras sluipt. Dit addertje ga ik nu even concreet aangeven, ook omdat Edy vond dat dit spel niet per se sterk eruit zag. Ik geef hierbij al van tevoren aan dat dit enorm meta-gamey is. Dus een hoop "theoretisch gezien" en "als ik spelleider was". Hiermee wil ik ook niet Floris zwartmaken, want ik vind hem een supergoede spelleider! :peace: Ik wil alleen een ander licht op de situatie werpen van wat jullie nu hebben.

De claims die nu door iedereen worden gedaan en de gegeven feiten leiden mij tot het volgende overzicht qua rollen:
Bevestigd:
1 heks,
1 jager,
2 burgers,
1 wolf,
1 slapeloze,

Onbevestigd, maar waarschijnlijk:
2 wolven,
1 ziener,
2 (normale) burgers.

Bij Ultimate Weerwolf is er dat handige puntensysteem dat ongeveer aangeeft hoe sterk elke rol is. In dit geval leiden deze rollen tot de volgende optelsom:
4 (heks) + 3 (jager) + 2 (2 burgers) -6 (wolf) + 3 (slapeloze) = +6 bevestigde rolpunten.
- 12 (2 wolven) + 7 (ziener) + 2 (2 burgers) = -3 onbevestigde rolpunten.
Dit brengt dit speltotaal op +3 rolpunten. Een normaal spel zit zo rond de 0, en in deze clique is het gebruikelijk het onder de 0 te houden omdat iedereen over het algemeen een best goede wolvenradar heeft. Maar als we op +3 zitten, dan is het spel in het voordeel van de burgers, wat ik dus betwijfel.

Dat betekent dat bepaalde claims die worden gedaan in de onbevestigde sectie niet waar kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat er geen ziener inzit, maar een normale burger. Dan zouden we uitkomen op een score van -3, wat weer een stuk logischer lijkt. Of dat één burger stiekem vampier is, met een waarde van -8. Dit zou het totaal brengen op -6. [Dit is worst case scenario. In mijn ogen kan ook 1 wolf vervangen zijn door een vampier. Dan zou de score "slechts" +1 zijn]

In ieder geval moge het nu duidelijk zijn dat er waarschijnlijk iets duisters op de loer ligt. Dat er ergens iets niet klopt waarvan we wel denken dát het klopt. Overigens wil ik nog verder gaan op Edy's statement dat er wel verrassend weinig UW-rollen inzitten. Ik vind namelijk ook dat er verrassend weinig varianten in het spel zitten. Eigenlijk elke rol heeft tot nog toe zijn standaard editie uitvoering gehad. Dit stroomt op zich wel met het feit dat er nooit expliciet varianten benoemd zijn, maar toch.

Oké, tot zover mijn complottheorieën wat betreft de rollen. Nu mijn complottheorieën over de rest van het spel! Ja, ik zag inderdaad over het hoofd dat Lola slapeloze was in mijn posts. Bas geeft echter zelf al een best prima verklaring waarom ik dat zou doen:
Bas schreef:
23 feb 2021, 15:16
En waarom ging ze niet op dag 1 op Renate/Belle, omdat wakker worden niet betekent dat je slecht bent? Ziener, heks, bodyguard, priester, magier, onruststoker, Paranormaal detective, en, het ding allemaal mogelijke goede rollen die 's nachts wakker worden, in nacht 1 komt daarbij nog graaf tel, waarneemster, minion, tovenaar, dronkenlap, dubbelganger, crimineel, cupido. Nog steeds meer goede dan slechte rollen.
Dus waarom ging ze niet op Belle/Renate dag 1? Omdat ze alleen weet dat een van beide wakker werd, niet waarom deze wakker werd.
Het zou best kunnen zijn dat Belle / Renate een niet-slechte rol bevatte, die wel actief wordt in de nacht. Omdat ze (waarschijnlijk) twee keer "wakker werd" in de nacht, vallen alle nacht-1-exclusive rollen af. En dan nog blijven er aardig wat opties open. Hoewel ik de "liefde is dood" theorie al een keer heb opgeworpen, ga ik hem nu weer ontkrachten door te opperen dat er nog best een stelletje in kan zitten wat mij betreft. Of dit stelletje een BG-burger, BG-BG, of burger-burger is, dat weet ik niet zo goed.

Nu krijgt Belle in principe minpunten door de slapelozekwestie, maar niet genoeg om te zeggen "ja die ranking van mij negeer ik nu en ik stem op Belle". Kortom blijft wat mij betreft Edy nog steeds staan als mijn hoofdverdachte, waarna Belle wel steady volgt. Noem me verdacht, of wolfs hiervoor, maar ik heb mezelf een regelement opgeschreven waar ik me aan ga houden 8-|
Let me be honest, I have no idea what I'm doing. - Ekko
Survived: 0/8 games

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Matthijs »

Uit mijn superprofessionele analyse concludeer ik dat Edy een Egyptische farao moet worden
Let me be honest, I have no idea what I'm doing. - Ekko
Survived: 0/8 games

Gebruikersavatar
Bas
Bezweerder
Berichten: 417
Lid geworden op: 10 sep 2019, 20:43

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Bas »

In mijn post na Bella haar post heb ik gezegd dat ik nog een reactie van Kayan wou afwachten. Mijn probleem met Belle is puur het feit dat ze allemaal opties voor Lola als slapeloze noemt, terwijl er 2 dingen duidelijk zijn. Iemand moet wakker geworden zijn, anders stemt Lola niet op Renate, én Renate is niet wakker geworden dus moet dat Belle zijn.
Belle is degene die weet wat haar rol is en weet dus ook zeker óf Lola wat gehoord moet hebben. Het feit dat ze alsnog zowel suggereert dat Lola misschien wel niks gehoord heeft, waarbij ze ook nog zegt, 'zelfs als iemand wakker werd, zegt dat nog niks'. En daarmee dus alsnog beide opties open houdt, vind ik onlogisch en een kat in het nauw verdediging.
Matthijs schreef: In ieder geval moge het nu duidelijk zijn dat er waarschijnlijk iets duisters op de loer ligt. Dat er ergens iets niet klopt waarvan we wel denken dát het klopt. Overigens wil ik nog verder gaan op Edy's statement dat er wel verrassend weinig UW-rollen inzitten. Ik vind namelijk ook dat er verrassend weinig varianten in het spel zitten. Eigenlijk elke rol heeft tot nog toe zijn standaard editie uitvoering gehad. Dit stroomt op zich wel met het feit dat er nooit expliciet varianten benoemd zijn, maar toch.
Hier zeg je iets waar ik niet aan gedacht had, maar wat meteen je vampieren theorie onderuit haalt. De alternatieve rollen. Als je kijkt bij de jager, staat er duidelijk ALS er een vampier in zit, veranderd de jager automatisch in een vampierjager. Het feit dat dit NIET gebeurd is, maakt dus meteen duidelijk dat er geen vampier in zit.

Over het aantal punten heb je wel een punt, maar dan zou ik toch meer neigen naar geen ziener, waardoor dan Kayan iets verdachter wordt. Maar Belle haar reactie op de slapeloze Lola blijft zo vreemd en niet logisch dat ik haar verdachter dan Kayan blijf vinden.

Dus ik blijf bij Belle en hoop dat Kayan en Edy niet gezellig samen in het hol zitten te lachen :peace:

Gebruikersavatar
Floris1987
Zieke
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 jul 2019, 18:45

Re: dag 3: welkom in het zand

Bericht door Floris1987 »

zo we gaan eens kijken

Gesloten

Terug naar “Spel 16 - Tijdreizen voor beginners”