Re: Nacht 1 - De Aankomst
Geplaatst: 09 dec 2020, 21:57
Welkom bij vraagbaak Hugo. Het antwoord op al uw vragen.
Vragen ontvangen:
1. Ziet de Ziener rolkaarten?
Nee, de Ziener ziet de aura's van mensen; dat komt overeen met wat we normaal goed/slecht zouden noemen.
2. Is er eerder online Italiaans gespeeld?
Jazeker! Zoals Kayan al zei heeft Erik het ooit (niet zeer succesvol) geïntroduceerd. Later is het door onder andere Marco en ondergetekende met meer succes geleid - de eerste keer deden we (zoals de regels eigenlijk suggereren) zonder role reveal. Dus: vind je het moeilijk? Troost jezelf dan met het feit dat je in ieder geval weet wat er doodgaat.
3. WTF doet de Huurmoordenaar, kan je dat nader toelichten?
De Huurmoordenaar mag vanaf nacht 2 een rol met Mystieke gaven kiezen (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener). Als deze (nog) in het spel zit op dat moment, gaat deze die nacht dood (tenzij de Heler hem/haar redt). Als deze níet in het spel zit op dat moment, kiest de Huurmoordenaar een andere speler, die sterft.
4. Julia?!?!?
Julia kiest in nacht 1 haar Romeo. Vanaf dat moment wordt hun overwinningsconditie die van 'Romeo en Julia'. Romeo en Julia winnen als ze nog leven aan het eind van het spel. Het spel eindigt zodra het Dorp, de Criminelen óf de Weerwolven (eventueel met Pariawolf) winnen. Romeo en Julia kunnen dus winnen samen met de Burgers of Criminelen - of, als Romeo een Wolf is, kunnen ze samen overblijven en winnen.
5. Help, ik heb me ingeschreven zonder eerst de rollen te lezen en ik ben bang.
Niet echt een vraag, maar een tip van de spelleider om de rollen ietsjes overzichtelijker te maken. Ik groepeer ze in de volgende categorieën:
A. Burgers met Mystieke Gaven (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener)
De belangrijkste burgers, en de simpelste rollen om te begrijpen, omdat deze eigenlijk al bekend zijn uit andere spellen.
B. Burgers met gaven gerelateerd aan de stemming (Advocaat, Burgemeester, Koopman, Rosamunde)
Deze groep is relevant om te kennen omdat ze rare stemresultaten kunnen helpen verklaren.
C. Burgers met een kleine gave (Bewaker, Boer, Kluizenaar, Monnik, Priester, Waard, Zondaar)
Deze rollen zijn eigenlijk niet acuut relevant voor het spel; veel hebben een klein beetje meer informatie. Hoef je nu nog niet allemaal te kennen.
D. Weerwolven
Deze zijn niet zo moeilijk; belangrijkste is dat de Pariawolf de Alfawolf dood wil hebben.
E. Criminelen
Nieuwe vijanden, dus goed om in de gaten te houden wat ze ongeveer kunnen - een basisbegrip is genoeg: Spion kent de stemming, Dievegge heeft bescherming, Meesterbrein kan converteren, Huurmoordenaar kan moorden en Omgekochte Bewaker weet wie de Bewakers zijn.
F. Overigen (Beschermengel, Julia)
Wonky, maar waarschijnlijk niet bijzonder relevant voor nu, tenzij je zelf natuurlijk betrokken raakt in hun liefdesnest.
Hopelijk maakt dat het allemaal iets behapbaarder. Het is veel informatie om in één keer tot je te nemen, dus breek het voor jezelf vooral lekker op. En vergeet niet dat je het altijd nog kunt terugzoeken. Oh, en weet waar je aan begint vóór je je naam op een lijst zet
Vragen ontvangen:
1. Ziet de Ziener rolkaarten?
Nee, de Ziener ziet de aura's van mensen; dat komt overeen met wat we normaal goed/slecht zouden noemen.
2. Is er eerder online Italiaans gespeeld?
Jazeker! Zoals Kayan al zei heeft Erik het ooit (niet zeer succesvol) geïntroduceerd. Later is het door onder andere Marco en ondergetekende met meer succes geleid - de eerste keer deden we (zoals de regels eigenlijk suggereren) zonder role reveal. Dus: vind je het moeilijk? Troost jezelf dan met het feit dat je in ieder geval weet wat er doodgaat.
3. WTF doet de Huurmoordenaar, kan je dat nader toelichten?
De Huurmoordenaar mag vanaf nacht 2 een rol met Mystieke gaven kiezen (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener). Als deze (nog) in het spel zit op dat moment, gaat deze die nacht dood (tenzij de Heler hem/haar redt). Als deze níet in het spel zit op dat moment, kiest de Huurmoordenaar een andere speler, die sterft.
4. Julia?!?!?
Julia kiest in nacht 1 haar Romeo. Vanaf dat moment wordt hun overwinningsconditie die van 'Romeo en Julia'. Romeo en Julia winnen als ze nog leven aan het eind van het spel. Het spel eindigt zodra het Dorp, de Criminelen óf de Weerwolven (eventueel met Pariawolf) winnen. Romeo en Julia kunnen dus winnen samen met de Burgers of Criminelen - of, als Romeo een Wolf is, kunnen ze samen overblijven en winnen.
5. Help, ik heb me ingeschreven zonder eerst de rollen te lezen en ik ben bang.
Niet echt een vraag, maar een tip van de spelleider om de rollen ietsjes overzichtelijker te maken. Ik groepeer ze in de volgende categorieën:
A. Burgers met Mystieke Gaven (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener)
De belangrijkste burgers, en de simpelste rollen om te begrijpen, omdat deze eigenlijk al bekend zijn uit andere spellen.
B. Burgers met gaven gerelateerd aan de stemming (Advocaat, Burgemeester, Koopman, Rosamunde)
Deze groep is relevant om te kennen omdat ze rare stemresultaten kunnen helpen verklaren.
C. Burgers met een kleine gave (Bewaker, Boer, Kluizenaar, Monnik, Priester, Waard, Zondaar)
Deze rollen zijn eigenlijk niet acuut relevant voor het spel; veel hebben een klein beetje meer informatie. Hoef je nu nog niet allemaal te kennen.
D. Weerwolven
Deze zijn niet zo moeilijk; belangrijkste is dat de Pariawolf de Alfawolf dood wil hebben.
E. Criminelen
Nieuwe vijanden, dus goed om in de gaten te houden wat ze ongeveer kunnen - een basisbegrip is genoeg: Spion kent de stemming, Dievegge heeft bescherming, Meesterbrein kan converteren, Huurmoordenaar kan moorden en Omgekochte Bewaker weet wie de Bewakers zijn.
F. Overigen (Beschermengel, Julia)
Wonky, maar waarschijnlijk niet bijzonder relevant voor nu, tenzij je zelf natuurlijk betrokken raakt in hun liefdesnest.
Hopelijk maakt dat het allemaal iets behapbaarder. Het is veel informatie om in één keer tot je te nemen, dus breek het voor jezelf vooral lekker op. En vergeet niet dat je het altijd nog kunt terugzoeken. Oh, en weet waar je aan begint vóór je je naam op een lijst zet