Nacht 1 - De Aankomst

Buon Natale!
Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Hugo »

Welkom bij vraagbaak Hugo. Het antwoord op al uw vragen.

Vragen ontvangen:
1. Ziet de Ziener rolkaarten?
Nee, de Ziener ziet de aura's van mensen; dat komt overeen met wat we normaal goed/slecht zouden noemen.

2. Is er eerder online Italiaans gespeeld?
Jazeker! Zoals Kayan al zei heeft Erik het ooit (niet zeer succesvol) geïntroduceerd. Later is het door onder andere Marco en ondergetekende met meer succes geleid - de eerste keer deden we (zoals de regels eigenlijk suggereren) zonder role reveal. Dus: vind je het moeilijk? Troost jezelf dan met het feit dat je in ieder geval weet wat er doodgaat. :angel:

3. WTF doet de Huurmoordenaar, kan je dat nader toelichten?
De Huurmoordenaar mag vanaf nacht 2 een rol met Mystieke gaven kiezen (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener). Als deze (nog) in het spel zit op dat moment, gaat deze die nacht dood (tenzij de Heler hem/haar redt). Als deze níet in het spel zit op dat moment, kiest de Huurmoordenaar een andere speler, die sterft.

4. Julia?!?!?
Julia kiest in nacht 1 haar Romeo. Vanaf dat moment wordt hun overwinningsconditie die van 'Romeo en Julia'. Romeo en Julia winnen als ze nog leven aan het eind van het spel. Het spel eindigt zodra het Dorp, de Criminelen óf de Weerwolven (eventueel met Pariawolf) winnen. Romeo en Julia kunnen dus winnen samen met de Burgers of Criminelen - of, als Romeo een Wolf is, kunnen ze samen overblijven en winnen.

5. Help, ik heb me ingeschreven zonder eerst de rollen te lezen en ik ben bang.
Niet echt een vraag, maar een tip van de spelleider om de rollen ietsjes overzichtelijker te maken. Ik groepeer ze in de volgende categorieën:

A. Burgers met Mystieke Gaven (Heler, Heks, Tovenaar, Ziener)
De belangrijkste burgers, en de simpelste rollen om te begrijpen, omdat deze eigenlijk al bekend zijn uit andere spellen.

B. Burgers met gaven gerelateerd aan de stemming (Advocaat, Burgemeester, Koopman, Rosamunde)
Deze groep is relevant om te kennen omdat ze rare stemresultaten kunnen helpen verklaren.

C. Burgers met een kleine gave (Bewaker, Boer, Kluizenaar, Monnik, Priester, Waard, Zondaar)
Deze rollen zijn eigenlijk niet acuut relevant voor het spel; veel hebben een klein beetje meer informatie. Hoef je nu nog niet allemaal te kennen.

D. Weerwolven
Deze zijn niet zo moeilijk; belangrijkste is dat de Pariawolf de Alfawolf dood wil hebben.

E. Criminelen
Nieuwe vijanden, dus goed om in de gaten te houden wat ze ongeveer kunnen - een basisbegrip is genoeg: Spion kent de stemming, Dievegge heeft bescherming, Meesterbrein kan converteren, Huurmoordenaar kan moorden en Omgekochte Bewaker weet wie de Bewakers zijn.

F. Overigen (Beschermengel, Julia)
Wonky, maar waarschijnlijk niet bijzonder relevant voor nu, tenzij je zelf natuurlijk betrokken raakt in hun liefdesnest.

Hopelijk maakt dat het allemaal iets behapbaarder. Het is veel informatie om in één keer tot je te nemen, dus breek het voor jezelf vooral lekker op. En vergeet niet dat je het altijd nog kunt terugzoeken. Oh, en weet waar je aan begint vóór je je naam op een lijst zet :tooth:
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Floris1987
Zieke
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 jul 2019, 18:45

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Floris1987 »

vraag 5 is hilarisch :-p

Gebruikersavatar
Kayan
Lijfwacht
Berichten: 689
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:32
Favoriete Weerwolfrol: Dorpsgek

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Kayan »

Kijk, dat is een team wat ik wel was vergeten; 'beschermengel'

Gebruikersavatar
NynkeB
Dronkenlap
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 mei 2020, 09:36
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door NynkeB »

Hey hey, wat gezellig al die kerstmutsen! (De ware digibeet in mij kwam wel even angstaanjagend om het hoekje koekeloeren, maar eind goed al goed :angel: )

Na vaker de rollen door de lezen dan gezond is en de 'Q&A van Hugo' maar even getatoeëerd te hebben in mijn hoofd, ben ik er helemaal klaar voor! (Bedankt ook aan een ieder die vandaag al de nodige lijstjes/overzichten/opmerkingen heeft weten te plaatsen! ;-) )

Cheers, op de familiereünie!

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Edy »

Hallo hallo. Even om te bewijzen dat ik nu ook een kerstmuts heb!! :) Ik ga de rollen niet uit mijn hoofd leren. kan ik ook niet meer op mijn leeftijd :)
Ik hoop er maar het beste van. Wel gezellig zoveel spelers!

Gebruikersavatar
Bas
Bezweerder
Berichten: 417
Lid geworden op: 10 sep 2019, 20:43

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Bas »

Kayan schreef:
09 dec 2020, 22:31
Kijk, dat is een team wat ik wel was vergeten; 'beschermengel'
Maar beschermengel beïnvloed de andere wincondities niet. Dus is niet echt een ander team.
Dan de boeren, bij de spelregels van Italiaans weerwolven staat dat er voor iedere rol een unieke kaart is. Bij de boer staan duidelijk 3 verschillende kaarten er kunnen dus in principe 3 boeren in zitten. Het feit dat de boer bij de rollen staat lijkt me dat alle drie de boer kaarten gebruikt kunnen worden.

Overigens ben ik er vrij zeker van dat ik de rollen nog 20 keer door elkaar ga halen. Maar de basis snap ik hopelijk :peace:

Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Hugo »

Nog een vraag dan:

Hey Hugo, hoeveel Bewakers/Boeren kunnen erin zitten?
Hugo schreef:
06 dec 2020, 13:32
Er zijn drie rolkaarten 'Boer'.
Elke Boer kan een eigen geheime rol hebben.
Hugo schreef:
06 dec 2020, 13:32
Er zijn twee rolkaarten: 'Bewaker' en 'Andere Bewaker'.
Overigens wil dit natuurlijk niet zeggen dat er 0 of 3 Boeren en 0 of 2 Bewakers inzitten. Ik heb gewoon de beschikking over deze kaarten (alsof er een fysiek spel mee gespeeld moet worden, zeg maar), en kan er dus ook 1 van elk in doen.
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Lola
Burgemeester
Berichten: 695
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:26

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Lola »

Bas schreef:
09 dec 2020, 23:01
Maar beschermengel beïnvloed de andere wincondities niet. Dus is niet echt een ander team.
Hij kan wel een heel grote hulp zijn voor het team waar zijn protégé in zit, dus de invloed op het spel is denk ik zeer significant. En als ik het zo lees is het absoluut wel een eigen team. Maar je hebt gelijk dat het de andere wincondities niet beïnvloedt, en we hoeven de beschermengel er niet uit te hebben om te kunnen winnen of zo.

Gebruikersavatar
Djamila
Bezweerder
Berichten: 424
Lid geworden op: 24 nov 2019, 14:11

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Djamila »

Hugo, hulde voor de vraagbakpost! 8-)

Gebruikersavatar
Kayan
Lijfwacht
Berichten: 689
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:32
Favoriete Weerwolfrol: Dorpsgek

Re: Nacht 1 - De Aankomst

Bericht door Kayan »

Lola schreef:
09 dec 2020, 23:22
Bas schreef:
09 dec 2020, 23:01
Maar beschermengel beïnvloed de andere wincondities niet. Dus is niet echt een ander team.
Hij kan wel een heel grote hulp zijn voor het team waar zijn protégé in zit, dus de invloed op het spel is denk ik zeer significant. En als ik het zo lees is het absoluut wel een eigen team. Maar je hebt gelijk dat het de andere wincondities niet beïnvloedt, en we hoeven de beschermengel er niet uit te hebben om te kunnen winnen of zo.
Ja.. en in principe geldt dat ook voor Julia en haar geliefde. Het beïnvloedt iemand zijn/haar spel voor eigen winkansen. Zo zie ik een 'partij'.

Betekent overigens niet dat mijn doel nu gelijk is om daarop te jagen, het is gewoon een factor die je mee moet nemen voor gedrag dat je evt. Kan spotten in het spel. Zoals ik in elk spel weer zeg, als er al geliefden in het spel zitten, kan je er beter in de eerste paar dagen niet over nadenken 😂. Het overzicht is puur voor.. jawel, u raadt het wel, overzicht.

Maar goed, dat over die boeren is dus al debunked 🤷‍♀️.

Gesloten

Terug naar “Spel 14 - Italiaanse Kerst”