Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Herleef een van de meest bekende gevechten van de oude Grieken!
Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Edy »

Ik snap die zin niet helemaal Nemo? Sander kon een radar zijn voor de weerwolven als titaan? Bedoel je dat je denkt dat Sander dan vampier is?

Gebruikersavatar
Bert
Bink
Berichten: 301
Lid geworden op: 14 jul 2019, 11:27

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Bert »

@ Floris, Mark, Hugo (en alle anderen die er daarna over begonnen): Inderdaad, mijn suggestie was niet heel serieus bedoeld. Los van het feit dat ik weet dat iets dergelijks niet mag/kan, snap ik ook natuurlijk ook dat het niet handig is. Overigens blijft mijn punt dat de kans groter is dat we een goede burger lynchen dan dat we een slechterik te pakken hebben wel overeind, maar daar doe je niets aan.
Waarom kwam ik dan toch met die 'suggestie', als ik er zelf al niet in geloofde. Wel, er waren 2 redenen voor:
1. Ik betrachtte me in te leven in mijn 'rol' als burgervader, die het welzijn van al zijn 'inwoners' moet behartigen. Dan is iemand lynchen niet leuk. In die zin was mijn opmerking meer 'roleplay' dan serieus.
2. Dit spel is in mijn beleving vaak ook een kwestie van reacties ontlokken/uitlokken en daar dan zaken uit afleiden. Zeker wanneer er nog niet veel informatie beschikbaar is, omdat het spel net begonnen is en er bovendien geen slachtoffer is, zijn er weinig aanknopingspunten. Toch geloof ik erin dat mensen onbewust sluiers van zichzelf/hun rol kunnen/zullen oplichten door hun reacties. Het gaat daarbij vooral om de toon die mensen kiezen, in mijn ogen.

Wat heb ik hier dan uitgehaald? Ik vond de reactie van Floris kort maar krachtig. Daar haal ik verder niets uit, positief noch negatief. Mark blijft eigenlijk heel vriendelijk. De reactie van Hugo leest heel reëel. Hij vroeg zich openlijk af of mijn suggestie serieus bedoeld was en legde rustig uit waarom deze suggestie niet verstandig was. Prima dus, niets verdachts aan. De reactie van Wouter leest dan toch echt anders. Die is aanvallend en ook wel behoorlijk op de man, met wat steken onder water. Dat mag natuurlijk, maar is niet heel constructief. Het kan er zelfs toe leiden dat mensen niets meer gaan/durven te opperen, uit angst 'afgeschoten' te worden (geldt niet voor mij overigens). Daarbij is het dubbel vreemd dat nota bene Wouter eerder zei 'geen idee te hebben wat te doen' en mij vroeg om met een suggestie te komen. Dan is het vervolgens wel heel makkelijk en vrij ondankbaar om die suggestie keihard onderuit te halen, zonder zelf met ook maar één werkbaar alternatief te komen. Ik daag je bij dezen dus uit Wouter, kom met iets beters.

Nemo
Wolvenjong
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2020, 20:48
Favoriete Weerwolfrol: Weerwolf

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Nemo »

Edy schreef:
21 mei 2020, 11:32
Ik snap die zin niet helemaal Nemo? Sander kon een radar zijn voor de weerwolven als titaan? Bedoel je dat je denkt dat Sander dan vampier is?
Ja, dat geeft hij ook een beetje aan
Laatst gewijzigd door Nemo op 21 mei 2020, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert
Bink
Berichten: 301
Lid geworden op: 14 jul 2019, 11:27

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Bert »

Dan wil ik nog even in een aparte post reageren op Edy, die er kennelijk werk van maak om mij verdacht te maken nu al, op dag 1.
Daar zit me ook iets dwars aan; niet zozeer omdat ze me verdacht vindt/maakt, want dat mag, dat hoort bij het spel. Maar een aantal dingen zit me niet lekker en geeft me een vreemd gevoel.

Ten eerste: natuurlijk is het makkelijk de burgemeester direct de kop van Jut te maken. Die staat natuurlijk al lekker in de schijnwerpers door de dubbele stem die hij/zij krijgt en het vertrouwen dat hij heeft gekregen in de BM-verkiezing. Maar wat er extra 'makkelijk' aan is: je hebt zelf al heel vroeg na start van het spel laten weten zelf die positie niet te ambiëren. Dat vind ik ergens een beetje makkelijk: zelf niet je kop boven het maaiveld willen uitsteken, maar wel gelijk degene die dat wil doet op dag 1 in het verdachtenhoekje plaatsen. Alleen dat zou niet genoeg zijn om 'verdacht' te zijn, maar er is meer: in de BM-verkiezing geef je aan dat je van plan was om op Floris te stemmen/dat je Floris het zou gunnen, maar dat je zijn speech 'een ongeïnspireerd betoog' vindt en niet oppergodwaardig. Dat snap ik. Maar dat je dan vervolgens mij nu verdacht maakt, op basis van het feit dat ik m'n best gedaan heb op een (leuke) speech, vind ik niet helemaal met elkaar stroken. Daar voeg je vervolgens nog een theorie aan toe dat ik wel erg veel stemmen gekregen heb, en dat het dus goed mogelijk/waarschijnlijk is dat er ook titanenstemmen bij zitten. Dat laatste is zeker niet ondenkbaar, maar dat betekent niet dat ik een titaan ben (of tot het titanenteam behoor). Sterker nog, als ik een titaan zou zijn, zou het wel heel dom zijn als er veel titanen op mij als BM zouden stemmen. Immers, zoals eerder beschreven staat een BM vaak extra in de schijnwerpers en moet een BM er vroeg of laat vaak aan geloven (wordt ie gelyncht). Zodra dan zou blijken dat ik slecht zou zijn (wat niet zo is), zouden alle mensen die op mij als BM gestemd hebben natuurlijk direct onder een vergrootglas liggen, en als er iets is wat je niet wilt, dan is het wel onder een vergrootglas liggen als titaan (haha, dat klinkt grappig, een titaan onder een vergrootglas; alsof een titaan van zichzelf niet groot genoeg is). In dat licht is het ook niet verstandig om je als titaan verkiesbaar te stellen als BM. En ja, vanuit dubbel bluf zou het kunnen, maar heel logisch is het niet. In dit licht vind ik iedereen die géén BM wilde zijn eerder verdacht, want zij pogen mogelijk onder de radar te blijven. En kom nu niet met de suggestie dat ik dan mogelijk de Vervloekte ben, want ik zou echt niet zo kortzichtig zijn om daar ZELF over te beginnen (over het idee dat de Vervloekte zich verkiesbaar zou kunnen stellen als BM om zo de titanen aan een BM-positie te helpen) als ik de Vervloekte was.

Goed, dit was mijn reactie op Edy. Ik ga overigens nu niet direct op je stemmen, maar ik gooi dit in de groep en ben benieuwd wat men ervan denkt. Nu moet ik ook weg, Ik kan soms kort tussendoor nog even kijken/lezen wat er gebeurt, maar niet uitgebreid meer posten vandaag verwacht ik. Dat wordt dus morgenochtend.

Wessel
Lycantroop
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 mei 2020, 00:13
Favoriete Weerwolfrol: Boswachter

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Wessel »

Nemo schreef:
20 mei 2020, 21:48
Ik heb niet van ons allemaal een mening of opmerking gezien dus misschien kan iemand iets nog toe voegen?
Bert schreef:
20 mei 2020, 13:45
Over het Grieks (alleen voor wie het interesseert, gaat niet over het 'spel' an sich):

Καλημέρα is inderdaad goedemorgen (in Nieuwgrieks).
De andere boodschap die Matthijs overbracht (in Romeinse/onze letters geschreven 'Nikh agete hmas!) zou in Griekse letters zijn:
Νικη ἀγετε ἡμας.
Ik denk dat Matthijs iets wil zeggen als: jullie moeten ons de overwinning brengen (in dit geval moet Νικη grammaticaal gezien την νικην worden).
Het zou ook kunnen dat hij wil zeggen: Nikè (godin van de overwinning), help ons! Maar in dat geval klopt de constructie ook niet helemaal (niet dat dat uitmaakt, het is een leuke toevoeging aan het spel en wordt gewaardeerd door deze of gene ;-)).
Oke een mening: Ja, het wordt gewaardeerd. Mooi om die taal te zien. (Die quoting optie is echt awesome. Gelijk mooi om dat eens te proberen.) Al zit ik met m'n hoofd nu wel veel meer algemeen bij de middeleeuwen, paar eeuwen later.

Over het spel: ik zie tot nu toe veel tekst, maar nog geen concrete aanwijzingen. Ik weet niet of je gelijk al kunt afleiden aan het stemgedrag wie wat is. Er is iig niemand dood. Als we er een wo... ahum Titaan uit kunnen stemmen is het handig om dan de stemlijst erbij te pakken. Maar vooraf beschuldigingen opleggen lijkt me een beetje voorbarig. Ik denk dat dit is gewoon een leuke inhaker is voor Bert. Prima toch? Anders is het forum ook zo leeg.

Dat gezegd hebbende, ik ga waarschijnlijk ook op je stemmen Bert. Sorry Bert, niet uit wantrouwen maar puur uit principe. De traditie om de democratie te behouden in Athene moet geëerd worden. Iemand die twee stemmen heeft terwijl een gewone simpele boer maar een stem heeft... Dat lijkt me niet zo eerlijk.

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Edy »

Uhhh, dit schreef ik in mijn post over Bert:
Nou, dat zal ik je vertellen. Als er nu 1 persoon is waar ik niet een heel goed gevoel bij heb, dan is het Bert. Hij kreeg heel veel BM stemmen, dus het zal wel aan mij liggen, maar ik vond (zo schreef ik ook eerder) zijn BM speech wel erg over the top
.

En dit maakt Bert ervan:
Daar voeg je vervolgens nog een theorie aan toe dat ik wel erg veel stemmen gekregen heb, en dat het dus goed mogelijk/waarschijnlijk is dat er ook titanenstemmen bij zitten. Dat laatste is zeker niet ondenkbaar, maar dat betekent niet dat ik een titaan ben (of tot het titanenteam behoor). Sterker nog, als ik een titaan zou zijn, zou het wel heel dom zijn als er veel titanen op mij als BM zouden stemmen. Immers, zoals eerder beschreven staat een BM vaak extra in de schijnwerpers en moet een BM er vroeg of laat vaak aan geloven (wordt ie gelyncht). Zodra dan zou blijken dat ik slecht zou
Nou, toch niet helemaal hetzelfde geloof ik???

En dat dit:
in de BM-verkiezing geef je aan dat je van plan was om op Floris te stemmen/dat je Floris het zou gunnen, maar dat je zijn speech 'een ongeïnspireerd betoog' vindt en niet oppergodwaardig. Dat snap ik. Maar dat je dan vervolgens mij nu verdacht maakt, op basis van het feit dat ik m'n best gedaan heb op een (leuke) speech, vind ik niet helemaal met elkaar stroken.
Wat heeft dat met elkaar te maken? Ik vind wat van Floris zijn BM speech (te kort)_, en ik vind ook wat van jouw speech (te over the top). Geen idee waarom dat niet zou stroken.

Al met al Bert speel je ook hier weer net een beetje teveel de onschuldige die ten onrechte aangevallen wordt. En ik zeg er nog bij dat het maar een gevoel is en dat dit gevoel er de laatste tijd faliekant naast zit. Maar je bent je wel meteen heel erg aan het verdedigen. Dat maakt het bij mij niet veel beter vrees ik.

Gebruikersavatar
Belle
Dronkenlap
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 apr 2020, 18:38

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Belle »

Wessel schreef:
21 mei 2020, 16:13
Dat gezegd hebbende, ik ga waarschijnlijk ook op je stemmen Bert. Sorry Bert, niet uit wantrouwen maar puur uit principe. De traditie om de democratie te behouden in Athene moet geëerd worden. Iemand die twee stemmen heeft terwijl een gewone simpele boer maar een stem heeft... Dat lijkt me niet zo eerlijk.
Maar daar kunnen wij niets aan doen. De spelleider heeft besloten er een burgemeester in te stoppen. Als we jouw redenatie volgen moeten we elke keer de burgemeester lynchen, want democratie! Klinkt toch een beetje als een wolventacktiek om zoveel mogelijk burgers eruit te werken.

Gebruikersavatar
Renate
Lieveling
Berichten: 780
Lid geworden op: 01 jul 2019, 21:58

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Renate »

Daarmee heeft Belle natuurlijk volkomen gelijk. Dus Wessel, je meent toch niet serieus dat je om die reden op Bert wil gaan stemmen?

Gebruikersavatar
Renate
Lieveling
Berichten: 780
Lid geworden op: 01 jul 2019, 21:58

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Renate »

Ik moest ook nog even op Willemijn reageren.
Willemijn vindt dat ik slijm. Hmmmm...Ik wilde mijn geblunder uit het vorige potje goedmaken.
Ik meende het oprecht maar inderdaad, nou ik het zo teruglees, is het wel een beetje slijmerig.

Gebruikersavatar
Mark
Tovenares
Berichten: 912
Lid geworden op: 19 jun 2019, 23:16

Re: Dag 1: En Καλημη­ρα is goedemorgen

Bericht door Mark »

ik zit net even te denken...
(ja dat doe ik soms)

Het slachtoffer van vandaag krijgen we ook geen informatie over natuurlijk. doordat dat een geest wordt.
Ik heb zelf nog nooit echt gespeeld er mee. maar die persoon mag dus elke nacht 1 letter doen.
maar is er dan nog een tactiek dat wij anders moeten gaan nadenken met stemmen of moeten we het los laten.
want we krijgen niet te horen wat die persoon was.

@bert
als burgemeester heb jij hier wat op bedacht.
(andere mensen ook graag welkom want ik heb nog geen idee)
Burger for life :mrgreen:

Gesloten

Terug naar “Spel 8 - De titanenstrijd”