Dag 5 - en we gaan maar door...

Drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot!
Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Hugo »

Oké, tijd voor een totaaloverzicht van de belangrijkste kandidaten. Skip gerust de lange lappen tekst, eronder staat steeds een conclusie.

Lola
Lola begint het spel sterk, en noemt als verdachten Bert en Bas. Ze neemt het (in mindere mate) op voor Michelle en Ida; noemt Michelle 'onhandig' en Ida 'oprecht op zoek'. Ze stemt uiteindelijk op Bas. Na de eerste dag verdwijnt Lola enigszins van het toneel, en als ze weer opduikelt gaat ze mee op Matthijs, waarbij ze aangeeft dat dat 'de consensus is'.
In nacht 3 komt ze weer met een uitgebreidere post: hier bijt ze van zich af omdat verdenkingen richting haar getrokken worden; ze bijt met name op Bert (drie quotes in één post) en neemt het op voor Hugo. Ze spreekt zich in dezelfde post uit tegen conclusies trekken uit hints (iets dat ik haar eerder heb zien doen). Ze neemt het één post later wederom op voor Ida en dit keer ook Belle, omdat zij laat op Matthijs stemden. Ze wilt geen waarde hechten aan Matthijs' stem (op Emma).
Vlak voor de deadline verschijnt ze weer ten tonele (we spreken inmiddels dag 3). Ze wilde bij het bijlezen op Willemijn stemmen, en doet dat. Bij de tweede stemming stemt ze als eerste, en wel op Bert, iemand die ze al langer verdacht vindt.
Op dag 4 is Lola weer back in town, dit keer op een agressieve manier. Ze vindt Bas en Wouter beide verdacht; ze claimt 'van plan te zijn op Wouter te stemmen', maar dat ze 'Bas zeker ook niet vertrouwt'. Maaike komt vervolgens met het aanbod op Bas te gaan en Lola wil hierop ingaan, maar dit is irrelevant voor ze het kunnen uitvoeren. Lola bijt wat terug naar Hugo, omdat hij haar verdacht vond 'zonder reden'. Uiteindelijk stemt ze op Wouter.
Dan komt Lola met enkele langere posts voor vandaag en de afgelopen nacht. Ze zegt achteraf Sander als geen-Ziener te snappen omdat hij het nooit 'expliciet' maakte. Ze is wat bozig richting Ida die wat hooghartig deed rondom Berts lynch. Ze snapt vooral haar stemwissel naar haarzelf niet. Ze trekt de lezing over wie de drie Broers zijn enigszins in twijfel. En ze reageert op zo'n beetje iedereen: Emma, Renate en Hugo. Ze claimt dat Bas de laatste Wolf is, omdat ze hem het verdachtst vindt. Maaike als laatste Wolf zou ze niet echt geloven, en ze oppert dat Emma mogelijk een Wolf is. Ze reageert op Inekes haastige conclusie dat ze Wolf zou zijn, met een 'je doet maar'-bericht.
Dan, Belle is nu dood, en ze noemt dat een wat gekke dode. Ze vindt het raar dat de Heks nog niets heeft gedaan. Ze heeft het spel teruggelezen en linkt Maaike en Bas nu aan elkaar voor de laatste twee Wolven. Ze durft nu zelfs met zekerheid te stellen dat die twee Wolven zijn (hiermee heeft ze Emma ineens afgestreept). Daarna zegt ze nog 'ik sluit niet uit dat Emma nog Kleine Wilde kan zijn, maar op dit moment is ze geen Wolf'.

In conclusie:
Als ik nu zo teruglees zou Lola nog wel eens de Berentemmer kunnen zijn. In elk geval, dat lijkt ze nu te claimen; ze vertrouwt immers Emma ineens sinds deze nacht (vergeet niet dat Lola naast Renate en Belle zat tot vandaag). Wat niet geheel sluitend aan deze theorie is, is dat ze nooit duidelijk haar vertrouwen in Renate en Belle heeft uitgesproken. Ze neemt het wel eerder op voor Belle, maar ook Ida. Ze zegt eigenlijk nooit iets over Renate. Ziener (lol) zou ook kunnen passen, maar daarvoor hebben we te weinig uitgesproken verdachten gezien verder; de Vos lijkt onwaarschijnlijker. Ze kan ook nog Zussen zijn met Emma, maar dan slaat haar opmerking dat ze 'nu nog' geen Wolf is, nergens op. Haar gedrag roept inmiddels wel goede vibes op - maar ja, wat is dat nu nog waard?

Bas
Bas dan. Hij noemt inderdaad op dag 1 de mogelijkheid dat de Berentemmer erin zit (na veel anderen dat ook hebben gelezen). Hij neemt het op voor Emma en gaat makkelijk met Ineke mee dat Hugo en Michelle verdachter zijn omdat zij naast Edy zaten (het eerste slachtoffer). Dat deze theorie geen hout snijdt, neemt hij voor lief. Hij zegt later dat dit een 'begin' is, en geeft toe dat de theorie alleen werkt als Hugo en Michelle beiden Wolf zijn. Hij kiest tussen Ida en Michelle, omdat Michelle zijn post negeerde, en Ida omdat ze vagig reageerde. Hij stemt uiteindelijk op Michelle. Hij claimt achteraf 'gedeeltelijk goed' te hebben gezeten.
Bas verdwijnt ook even en komt weer terug, hij analyseert de stemming van dag 1. Hij noemt Wouter als een opvallende stem (op Ida, eerste tweede stem). Sander is ook heel opvallend, met name omdat hij Ida wil redden. Renate en Belle noemt hij ook interessant omdat zij op Michelle stemden, mogelijk ter bescherming van Ida (of hemzelf). Hij vindt Ineke in positieve zin opvallen, een verder argument voor een link tussen die twee. Bas stemt die dag op Matthijs. Hij noemt Renate een aangevallen Burger.
Een dag later (dag 3) noemt hij Bert als zijn hoofdverdachte. Hij zegt Renate, Inge en Ineke te vertrouwen (noot: dit is ná Hugo's post over wie de Broers en Toneelspeler volgens hem zijn). Opvallend genoeg noemt hij Belle niet. Hugo noemt hij verdacht, maar niet logisch als Wolf. Hij stemt tweemaal op Bert.
Op dag 4 dan: hij wantrouwt Ida nu enigszins, na Sanders dood. Hij vertrouwt de drie van een dag eerder, maar noemt Belle nu wel. Lola staat op neutraal, puur op gevoel gebaseerd. Wouter noemt hij draaierig en verdacht. Maaike wordt verdacht gemaakt in dezelfde post, net als Emma (als Wouter het niet is). Lola noemt hij uiteindelijk Wolf, op basis van afstrepen. Hij stemt op Wouter, als vijfde. Dan wil hij mogelijk samenspannen met Wouter tegen Lola (tenminste, als Wouter op Lola zou stemmen, zou hij dat ook doen). Lola moest nog stemmen, maar als Wouter op Lola had gestemd, stond het 4-3-3 (W-B-L). Dus waarom zou hij dan moeten wisselen naar Lola? De slechtste uitkomst zou een herstemming zijn tegen Wouter.
Na Wouters lynch claimt hij dat Maaike en Lola Wolven zijn door afstrepen (hij vertrouwt Emma door haar hetze tegen Wouter).
Dán, dag 5. Hij claimt nu 'al zeker te hebben geweten dat Ineke en Mirjam goed waren' (zijn twee buren). Hij verweert zich tegen Lola, en stemt op haar; hij noemt haar zelfs hypocriet.
Hierna is hij vooral bezig om zichzelf te verdedigen door te roepen dat er geen reden is hem te verdenken.

Conclusie:
Shit, Bas kan ook de Berentemmer zijn. Het grootste probleem met die theorie zit hem erin dat hij pas zijn vertrouwen in Ineke én Inge/Mirjam uitsprak nádat Hugo noemde wie er Broers waren, maar hij nam Belle niet mee in zijn vertrouwenslijstje (dat er dan weer voor pleit dat hij Berentemmer zou zijn). Eerder vertrouwde hij alleen Ineke. Ineke noemde volgens mij op dag 3 al de mogelijkheid dat Bas Berentemmer was, maar daar ging hij niet op in. Op dag 5 claimt hij Berentemmer wat steviger.
Zijn gedrag op dag 4 zit me echter niet lekker. Waarom wilde hij zo graag Lola er ineens uit? Eerder vond hij haar nog op gevoel niet zo verdacht (en let op: dat wil zeggen dat hij, als hij Wolf was, makkelijk had kunnen roepen haar op gevoel wél verdacht te vinden om Wouter te beschermen). Wouter ging er mede dankzij zijn vroege stem uit; zou hij dat doen als Wolf?
Maar ja, slechts één van de twee (Bas en Lola) is de Berentemmer, als één van hen het al is. Welke dan?

Maaike
Tenslotte onze laatste hoofdkandidaat voor vandaag, Maaike (Emma laten we nog heel eventjes buiten beschouwing). Maaike gaat eventjes mee in Inekes burentheorie, maar wijst ook meteen naar Bas, die wel heel klakkeloos meegaat (dixit Maaike). Ze vindt Sander met zijn losse berichtjes best verdacht. Maaike vindt Michelle verdacht-ig, en heeft een duidelijk aandeel in haar dood, alhoewel ze uiteindelijk op Bert stemt, met name omdat hij zich tot dan toe niet liet zien. Ze noemt Matthijs' samenvatting té lang, en geeft aan hier weinig mee te kunnen. Ze vindt dit echter niet verdacht, het 'is zijn speelstijl'. Ze wijst op de middenmoot van stemmers, o.a. Bert, Inge en Mariska als mogelijk verdacht. Ook noemt ze Sanders stem erg verdacht (en leest hier dus duidelijk geen Zienervibes in). Ze geeft tijdens de tweede nacht aan Bas nooit te vertrouwen, ook als hij wel te vertrouwen was.
Op dag 2 noemt Maaike Bert minder verdacht. Ze valt Renate aan, en lijkt bij haar verdenkingen jegens Sander te blijven, ook na diens stem op Matthijs. Wouter geeft haar nu de kriebels, net als Lola. Matthijs is wat knullig bezig, maar niet per se verdacht. Ze stemt later op Matthijs (als vierde, Sander niet meegerekend).
Dan, het is een thema, verdwijnt ook Maaike eventjes van de radar, en verschijnt ze op dag 3 weer ten tonele, vlak voor de deadline. Ze heeft wat twijfels bij Sander als Ziener (die later kloppen, wat een lul die Sander), en ze noemt in elk geval Hugo's verklaring plausibel (dank, ik was er zelf erg trots op, ook al bleek de centrale aanname niet te kloppen). Ze vertrouwt nu ineens Bert en Willemijn (Mariska) niet, in tegenstelling tot de dag ervoor toen Bert leek te dalen op haar lijstje. Ze stemt nu op Willemijn en op Bert bij de herstemming (ook al een thema hier).
Ze noemt de mogelijkheid dat Bert en Wouter wolven waren (iets dat ik ook in mijn achterhoofd had), en zegt dat Lola en Wouter sowieso Wolf moeten zijn 'vanwege stemgedrag'. Waar dat op gebaseerd is is wat onduidelijk. Ze linkt Bas en Emma door wederszijdse stemmen juist niet in dit kamp. Ze oppert dat er nog maar 2 Wolven inzitten. Ze is totaal verrast dat Sander niet de Ziener blijkt. Ze vindt het vreemd dat de Heks haar drankje niet heeft gebruikt.
Ze vindt Ida nog altijd te vertrouwen, trekt Emma in twijfel, vertrouwt Renate, en vindt Lola en Wouter nog altijd het meest verdacht. Ze stemt op Lola en kan nog wisselen naar Wouter en Emma. Later zegt ze juist, in cahoots met Lola nota bene, te willen wisselen naar Bas, na een in haar ogen verdachte post waarin hij niet goed terugleest.
Na Wouters lynch, waar ze trouwens als laatste haar stem wisselde, blijft ze Emma noemen als mogelijke kandidaat. Ze probeert Lola te beschuldigen de hetze tegen Bert te hebben gestart bij de herstemming om Wouter te redden (ironisch genoeg een dag nadat ze zelf... Wouter probeerde te redden). Ze vindt Bas en Lola het verdachtst. Ze stemde gisteravond zonder context op Bas.

Goed, conclusies:
Maaike kan nog wel eens een sneaky bitch zijn dit spel, nu ik alles zo teruglees. Wat bewijst dat ik slecht ben in dit spel (als in, ik kan het niet, niet ik ben Wolf). Ze noemde Matthijs wel, maar nam het eigenlijk voor hem op op dag 1 en 2. Met name haar wisselingen omtrent Bert op dag 2, om op dag 3 vrolijk op hem te stemmen als het haar uitkomt, haar gedrag gisteren rondom de lynch om Wouter te redden.

@ All

Ik denk... Dat ik toch op Maaike ga stemmen. Ik ga er nog even goed over nadenken, en hoor graag van Bas en Lola wat ze van deze post vindt. Ik vertrouw Ida, Renate, Ineke en Mirjam, en hoop dat jullie ook nog even meedenken.
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Hugo »

Oh, ik hoop ook nog van Emma te horen natuurlijk. Eigenlijk moet iedereen dingen zeggen! :tooth:
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Mirjamm
Cupido
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2019, 22:37
Favoriete Weerwolfrol: teenage werewolf

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Mirjamm »

Schiet mij maar lek!
Als ik dit allemaal lees (dank Hugo!) vind ik ze allemaal wolfs, en Emma ook!
Ik ben bereid mijn stem te wisselen naar Maaike, mocht men dat fijner vinden.

Ik vind het heel lastig. Ik vind het voor Lola pleiten dat ze nu weer lekker van zich af bijt ( :chinrub: ) nu ze bijna eruit gegooid wordt. Als je onschuldig bent is het altijd enorm frustrerend om aangevallen te worden en stemmen te krijgen en dat kan ik me goed voorstellen dat je feller wordt en flink je best gaat doen. Dat zie ik nu bij Lola gebeuren en daarom wil ik liever op Maaike of Bas stemmen vandaag.
Hear me roar

Gebruikersavatar
Lola
Burgemeester
Berichten: 695
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:26

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Lola »

Hugo schreef:
08 mei 2020, 12:06
Lola
[...]
Ze claimt dat Bas de laatste Wolf is, omdat ze hem het verdachtst vindt. Maaike als laatste Wolf zou ze niet echt geloven, en ze oppert dat Emma mogelijk een Wolf is.
Redelijk correct, alleen had ik het hier niet over een 'laatste wolf', want ik dacht en denk dat er nog twee wolven zijn. Ik bedoelde dat Bas in ieder geval wolf is in mijn ogen, en ik wist niet helemaal wie daarna de laatste zou zijn.
Hugo schreef:
08 mei 2020, 12:06
Ze heeft het spel teruggelezen en linkt Maaike en Bas nu aan elkaar voor de laatste twee Wolven. Ze durft nu zelfs met zekerheid te stellen dat die twee Wolven zijn (hiermee heeft ze Emma ineens afgestreept).
Ho ho, ik zeg volgens mij nergens zeker te zijn. Ik stel dat, áls alle aannames over wie goed is kloppen, en áls er nog twee reguliere wolven in het spel zitten, het me inderdaad ontzettend zou verbazen als ik geen gelijk heb. Onder die voorwaarden claim ik wel redelijke zekerheid, maar absolute zekerheid heb ik zeker niet.

Verder een goede en heldere post waar ik het wel mee eens ben! En ik ben ook nog bereid om te wisselen naar Maaike (als ik mezelf daar niet mee in gevaar breng, maar daar lijkt het nu in ieder geval totaal niet heen te gaan).

Gebruikersavatar
Emmiee
Cupido
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 sep 2019, 20:37

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Emmiee »

Het is oké mensen ik leef nog (in het spel en irl)

Ik heb de posts bijgehouden, maar ik heb een beetje een writer’s block?? En ik steek er niet zoveel tijd in als normaal, omdat ik nu wat meer met school bezig ben.

Hoewel ik alles heb bijgelezen, dankjewel Hugo voor de samenvattingen van mijn 3 hoofdverdachten (wat je vindt Maaike verdacht??!) ja ik vind Maaike verdacht, maar pas nadat ik wat afwezig ging worden. Maaike begon me de kriebels te geven vanaf dag 4 of nacht 5 met een reden wel, maar ik kon de reden niet helemaal vinden. Het argument ‘op gevoel af gaan’ is nu absoluut kul, maar ik wist dat er meer achter zat (ik weet ik doe nu heel vaag maar ik weet geen andere manier om het te zeggen). In Hugo’s post begon ik het me te realiseren:

Ze zet mensen in de spotlights op een slechte manier op een subtiele manier neer. In fact, ik denk dat, als die erin zit, zij de lone wolf is. Maaike heeft een eigenschap dat ze iedereen mee kan nemen in haar mening. Ze vertrouwde plots Willemijn en Bert niet, die allebei wolf zijn. Ze maakt een opmerking dat Marthijs’ bericht te lang is. Als ze die niet had gemaakt, wat Matthijs dan nu dood?

Ik kon nooit iets anders vinden om Lola verdacht te vinden dan ‘afwezig’. Ik vertrouw Hugo en zijn titus theorie over Lola (Bas kan ook wel, maar die van Lola vindt ik beter klinken). Daarmee vertrouw ik Maaike het minst.

Ik weet dat dit onverwacht is en sorry voor de afwezigheid. Helaas is mijn herkansing nog niet geweest.

Maar ik ga dus op Maaike stemmen
Today me will live in the moment, unless it’s unpleasant, in which case me will eat a cookie.😋

Gebruikersavatar
Emmiee
Cupido
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 sep 2019, 20:37

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Emmiee »

Ik stem op Maaike
Today me will live in the moment, unless it’s unpleasant, in which case me will eat a cookie.😋

Gebruikersavatar
Renate
Lieveling
Berichten: 780
Lid geworden op: 01 jul 2019, 21:58

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Renate »

Ik blijf vandaag kijken en wacht dus nog even met het uitbrengen van mijn stem. Want na mijn wisseling kan ik niet meer terug. Ik neig er nu inderdaad naar ook op Maaike te stemmen. Als de vermoedens kloppen, moet je immers wel héél listig zijn om het spelletje zo gehaaid te spelen, en daar lijkt Maaike me nog meer toe in staat dan Lola. En het berentemmerverhaal rondom Bas is volgens mij redelijk sluitend.
Maaike dus. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet zeggen dat ik haar altijd al verdacht vond dit spel. Ik had er eigenlijk niet zo'n mening over, ze viel me pas positief op in haar post nadat Sander geen ziener bleek te zijn. Ze had dat kunnen aangrijpen door de verdenking - die Sander tegen haar had - van zich af te krijgen, maar dat deed ze niet en dat vond ik dan weer positief en burgerlijk. Maar als gezegd: ik acht Maaike wel tot dit soort listen in staat. Bas en Lola overigens ook wel. Bij Emma kan ik me al dat gedraai en dubbele psychologie enzo echter wat minder voorstellen.
Overigens valt mij wél op dat Emma nu wel heel snel op Maaike stemt, ik zou even wachten wat het algemeen gevoelen wordt, zie boven. Ik zeg hier niks mee, het valt me alleen op.

Gebruikersavatar
Lola
Burgemeester
Berichten: 695
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:26

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Lola »

Emmiee schreef:
08 mei 2020, 14:04
Ze vertrouwde plots Willemijn en Bert niet, die allebei wolf zijn.
Uhm, Bert en Willemijn waren allebei burgers? Willemijn zelfs twee keer?
Emmiee schreef:
08 mei 2020, 14:04
Ze maakt een opmerking dat Marthijs’ bericht te lang is. Als ze die niet had gemaakt, wat Matthijs dan nu dood?
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Matthijs is nu dood?

Veel succes nog met je herkansing!

Gebruikersavatar
Lola
Burgemeester
Berichten: 695
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:26

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Lola »

Renate schreef:
08 mei 2020, 14:36
Overigens valt mij wél op dat Emma nu wel heel snel op Maaike stemt, ik zou even wachten wat het algemeen gevoelen wordt, zie boven. Ik zeg hier niks mee, het valt me alleen op.
Emma kan eventueel nog wel haar stem wijzigen als dat nodig zou zijn. En als ze Maaike het verdachtst vindt, waarom dan niet op haar stemmen?

Mirjamm
Cupido
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jul 2019, 22:37
Favoriete Weerwolfrol: teenage werewolf

Re: Dag 5 - en we gaan maar door...

Bericht door Mirjamm »

Ik ben geen onruststoker maar daar kom ik weer even met een hersenspinsel (excuses alvast als ik weer iets essentieels heb gemist :$ )...

Wat als.. Hugo en Bas wolf zijn?

Hugo wilde immers niet graag stemmen op Wouter en haalt nu de aandacht van Bas af. Als Hugo dit niet had gedaan was Bas sowieso het slachtoffer geworden van de stemming, denk ik. Ik vind het nog steeds eng om mensen helemaal uit te sluiten van wolf zijn...
Hear me roar

Gesloten

Terug naar “Spel 7 - Op een onbewoond eiland”