Dag 4 - Land ahoy!

Sail the Seven Seas and find treasure hoards! And maybe some Werewolves.
Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Wouter »

Nog even:
Matthijs schreef: Mijn eindoordeel is dus dat Ida in, voor mij, elk logisch scenario wolf zou zijn. Ze heeft het wél nog over het stelen van de kapiteinspet van Wouter (wat toch misschien kan leiden tot een lone wolf of iets dergelijks). Of mijn hele spelanalyse is echt complete nonsens en ben ik toch een wolf die nu iedereen, waaronder mezelf, verward heeft met spelanalyse.
En dan zeg je van mij dat ik van het padje los ben :). Zonder gekheid, ook jij houdt ernstig rekening met Ida als wolf. Dus waarom vind je dat van mij vreemd?
Ho ho ho :xmas:

Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Hugo »

Wouter schreef:
13 dec 2019, 09:19
En (@Maaike) als dat b.v. op Mark was geweest had Hugo zijn dood wel anders beschreven. DUu geen heks denk ik.
Beeld je hier een aan-verhaaltjes-van-de-spelleider-kunnen-nooit-conclusies-verbonden-worden-herinnering in.
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Djamila
Bezweerder
Berichten: 424
Lid geworden op: 24 nov 2019, 14:11

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Djamila »

Ik ga dan toch op Wouter stemmen. Ik zie geen reactie vanuit hem, dat voorspelt meestal ook niet veel goeds. En anders, ik ben bereid op m'n stem te wijzigen mochten er nog nieuwe inzichten komen.

Gebruikersavatar
Djamila
Bezweerder
Berichten: 424
Lid geworden op: 24 nov 2019, 14:11

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Djamila »

Ik stem op Wouter ARRRR

Gebruikersavatar
Djamila
Bezweerder
Berichten: 424
Lid geworden op: 24 nov 2019, 14:11

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Djamila »

Ik bedacht me net alleen wel. Waarom zouden Ida en Maaike niet samen in het hol kunnen zitten?
Misschien toch beter om eerst op Ida te stemmen. Arghhhh.
Ik hoor het wel!

Ida
Weerwolf
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 jul 2019, 22:44

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Ida »

Ik draai in rondjes, geloof ik. Het meeste vertrouw ik nu Matthijs, maar kwa wolf sluit ik nu alle anderen niet meer uit.
De eerste nacht is er geen slachtoffer geweest, dat kan zijn om:
1 De heks heeft gered.
2 de genezer heeft beschermd
3 de vervloekte is opgegeten.
4 de priester heeft beschermd
5 een wolf heeft niet gestemd

ad 1 Het vermoeden, dat er geen heks in het spel zit,word wel aannemelijk, want anders was toch zeker Mark wel gered. Tenzij Mark het slachtoffer vd heks is, maar dat lijkt me heel raar.
ad 2 De genezer: kans van 1 op 11 is een kleine maar niet uit te sluiten
ad 3 de vervloekte is een kans van 1 op 10 , ietsie pietsie minder klein.maar als er ook nog een lonewolf bij is, dan verklaart dat mischien, dat het spel nog niet gespeeld is.
ad 4 de priester: het zou wel gek zijn, als die in de eerste nacht al iemand beschermd heeft, want hij zat niet bij het stelletje.
ad 5 Djamila heeft de eerste 2 dagstemmingen gemist,en zou dus ook de stemming in het hol gemist kunnen hebben, alle anderen waren actief en zij niet.

Opties 1 en 4 sluit ik uit
optie 2 zou dus iedereen geweest kunnen zijn, kan ik niks uithalen
optie 3 kunnen Maaike, Wouter en Djamila geweest zijn.
optie 5 kan alleen Djamila geweest zijn.

Ik kom dus weer op Djamila uit. Met wie zij dan wolf is, is me nog niet duidelijk. Dus ik ga stemmen op haar, tenzij er nog zwaarwegende ideeen zijn om op Maaike of Wouter te stemmen. Djamila vertrouw ik het minst, dus haar verhaal ook niet. Dat ze mij nu niet vertrouwt, vanuit haaar optiek, is dat mischien logsich, maar als ze mijn posten goed heeeft gelezen, zou ze zien, dat ze daarmee een misser begaat.

Ida
Weerwolf
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 jul 2019, 22:44

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Ida »

ik stem op Djamila,ARRRR!

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Matthijs »

Wouter schreef:
13 dec 2019, 09:19
@Matthijs, dank voor je uitgebreide analyse. Ik reageer eerst even op het deel dat op mij betrekking heeft:
Matthijs schreef: @Wouter
Mijn instinct zegt mij dat Wouter wolf is (dus dat er een heks/lone wolf/heks & jager in moet zitten, wat ik dan weer wat extreem zou vinden), maar mijn logische verstand zegt mij dus dat Wouter níét wolf is. De enige die Wouter tot nu toe tot het einde toe heeft vertrouwd is Ida (en ook wel Maaike). Dus in dat geval zou Ida wolf zijn omdat ze zo zeker lijkt van haar zaak? Aan de andere kant is hij nu echt helemaal van het padje afgeraakt. De enige die hij nog vertrouwt is Maaike. Zelf Ida heeft hij nu beticht van wolfs gedrag.

Instinctief, geef ik Wouter een 75% kans dat hij wolf is (en dus ook dat al die speciale dingen erin zitten enzo).
Logischerwijs zou ik zeggen dat Wouter 5% kans heeft om wolf te zijn omdat ik het gewoon niet logisch vindt klinken dat de Heks 0 drankjes heeft gebruikt, óf dat er die specifieke rolcombinaties (dus jager&heks/lone wolf) inzitten.
Hoe komt het dat er zo'n groot gat zit tussen je instinct en de logica zit? En waarom denk je dat ik van het padje ben afgeraakt. Het is inderdaad niet logisch dat een heks geen drankje heeft gebruikt in dit stadium. En (@Maaike) als dat b.v. op Mark was geweest had Hugo zijn dood wel anders beschreven. DUu geen heks denk ik. Wat betreft mijn gedrag, en mijn beschuldiging van Ida: dat laatste is een reeele mogelijkheid die we onder ogen moeten zien. Te makkelijk om dat nu uit te sluiten. Ik ga logischerwijs alle mogelijkheden na. Wat mij in mijn ogen een plusje zou moeten geven is de rol van Mark en zijn aanvallen op mij met een duidelijke reden en het feit dat ik Jorn niet heb gered terwijl ik dat makkelijk kon.

Er is nog veel info die ik niet goed heb verwerkt - lange posts. In de loop van de dag ga ik verder lezen en denken.
Waarom er zo'n groot gat is, mag toch hopelijk wel duidelijk zijn? Mijn gevoel zegt namelijk dat je je super verdacht gedraagt plus het feit dat je het hele spel lang BM bent geeft je nou ook niet bepaalt pluspunten (meestal zou een BM onderhand wel doorschuiven als het geen wolf was). Dus uit mijn (spelervarings)gevoel vind ik je dus heel erg verdacht.
Aan de andere kant ben ik geen domme jongen, dus heb ik onderzoek zitten doen en allerlei scenario's zitten bekijken. En dus uit een meer academisch standpunt leiden de bewijzen er dus naar dat jij dan geen wolf zou zijn.

Nu moet ik wel zeggen dat in het bericht ik twee percentages benoem: in jullie persoonlijke bericht geef ik een kans van wat ik op het moment van schrijven vond. Later ga ik de scenario's van mogelijke wolvenkoppels langs, waarin ik nieuwe kansen maak. Hierbij geef ik dus ook aan dat ik het niet meer echt weet (te diep in de stof gedoken). Het enige consistente in mijn verdenkingen is eigenlijk dat ik Ida verdacht vind in de berichten.

Waarom ik zeg dat je van het padje bent geraakt is door je wantrouwen in iedereen. Niet door het feit dat je je wantrouwen in Ida uit. Als je wolf bent dan hoef je alleen je medewolf te vertrouwen, maar als burger is het in dit stadium toch wel cruciaal dat je de mede burgers gaat zoeken en niet iedereen gaat wantrouwen.

Ik vind het interessant dat je jezelf nu verdedigt met dat "Mark is crimineel dus mark wilde mij dood hebben" en "op dag 1 heb ik Jorn niet gered terwijl ik dat wel had kunnen doen".

Wat Mark betreft zou ik zelf denken dat hij jou niet als doelwit had. Zie bijvoorbeeld het dag 3 bericht van Mark:
"Mensen die ik vertrouw
+ Maaike,
+- Ida, Wouter
- Renate, Djamila (door laatste bas stem)

Matthijs i dont know about you"
Als hij echt jou als target had gehad, had hij jou wel in het verdachtenlijstje gestopt eerder dan in nacht 4. Mijn gevoel zegt dus dat Marks targets Renate en Djamila waren. Dit voornamelijk omdat deze consistent op zijn verdachtenlijstje stonden. Jij kwam ook al op dag 2 in het vizier, maar je verdween weer op dag 3. Als hij jouw dood echt nodig had om te winnen, had hij denk ik op dag 3 je nog steeds op zijn hit-list staan.

Wat betreft jouw stem op Maaike van dag 1. Je zegt letterlijk:
"Excuus. Was tot gisteravond laat an het werk. Nu in flitstempo de posts doorgenomen. En niet veel wijzer helaas. Maar ik moet toch stemmen ...".

Edy valt jou dan hierop ook aan in de nacht:

"Dat geeft mij het idee dat Wouter nog een poging deed om zijn wolvenmaatje te redden, zonder heel opvallend te zijn door b.v. op mij te stemmen."

Dan zeg jij zelf nog in de nacht:
"Ik denk dat [de stem van Maaike op Jorn] zelfbescherming was, door mijn stem op haar dwong ik haar te kiezen om op een ander te stemmen. Het pleit Maaike wel absoluut vrij van wolfsheid. Ze zou nooit een mede-wolf onder de bus gooien op deze manier. Mijn stem was vrij random moet ik eerlijk zeggen. Ze stemde eerst op mij, was de enige reden.

Maaike is dus te vertrouwen, en Edy en Floris krijgen een dikke plus. Dat is de belangrijkste conclusie van deze gebeurtenis."

Daarna antwoord je nog op Edy's bericht:
"Helaas helaas, het was niet zo bewust. Het was gisteravond laat en ik realiseerde me 10 min voor de deadline dat ik nog moest stemmen. Als ik een maatje had willen redden zou ik juist op iemand hebben gestemd die al een stem had, en die daarmee veroordelen."

Aan de ene kant zeg je dus dat je random stemde (dus gepanikeerd), maar aan de andere kant ook dat je tijd genoeg had als je wolf was om je maatje te redden. Denk je niet dat als je inderdaad één van de mensen hun doodvonnis had getekend met jouw late stem, en deze persoon een burger was geweest, dat je dan héél snel van jouw functie zou worden ontdaan? Een burgemeester die op het laatste moment van de dag nog ervoor zorgt dat er een burger stemt.. Dat klinkt niet heel positief. Iemand die het echt niet zou weten, en het allemaal niet bijhoudt, zou namelijk random stemmen, en in dit geval had je dus grote kans dat dit een herstemming zou veroorzaken. Een goede burgemeester zou dit dan als kans zien om dan bij de herstemming meer informatie te vergaren om dan een goed oordeel te kunnen vellen.

Conclusie: een goede burgemeester zou inderdaad random stemmen, en dus op iemand met nog 0 stemmen. Je bent een goede speler, dus dat weet jij zelf ook. Dus ook als een slechte burgemeester zou je hetzelfde handelen om jezelf niet verdacht te maken.

Het interessante is nu natuurlijk wel dat je vanaf nacht 2 al zegt dat Maaike 100% te vertrouwen is, ondanks dat je dus wel op haar gestemd hebt op die eerste dag. Volgens één van mijn scenario's hebben jullie dus het perfecte toneelstukje op staan voeren en één van jullie(= jij en Maaike) medewolven opgeofferd om jullie zelf voor een lange tijd vrij te pleiten.

Kortom: jouw verdediging baseert zich op het verre verleden, maar sindsdien heb ík niet gezien dat jij echt goed bent omdat je puur jezelf vrijpleit op oude gebeurtenissen. Je acties van nu zullen vandaag bepalen of je goed bent, omdat we in een te cruciale fase van het spel zitten.

Tot hier mijn reactie op Wouter.

Dan nu Maaike:

"Wel jammer dat jij echt précies opschrijft hoe die lone wolf het vanaf nu moet aanpakken om te kunnen winnen. Had m dat lekker zelf laten uitzoeken, had ie misschien nog een fout gemaakt ook. Lekker dan Matthijs :/"
Sorry ik was in een flow van analyseren dus ik was aan het kijken van alle kanten of het spel nu al afgelopen had moeten zijn. Misschien heb ik inderdaad nu iemand te veel geholpen :shock:
De stemming van vandaag baart mij nogal wat zorgen over wat er komen gaat, maar daar kom ik straks op terug...

Dan Djamila:
Allereerst wel weer fijn dat je ook wat samenvattingen geeft van wat mensen zeggen, hoef ik het niet in mijn eentje te doen ;-) Wat ik opmerk uit jouw verhaal is dat jij eigenlijk ervanuit gaat momenteel dat Wouter en Ida wolf zijn, en dan op basis daarvan argumenten aan het formuleren bent. Dit kan een verkeerd beeld geven van de waarheid (confirmation bias) en dus zou dit een list kunnen zijn om ons om de tuin te leiden van jouzelf. Later zeg je ook nog dat Wouter geen reactie heeft geschreven, maar dat heeft hij wel. Zelfs voordat jij je stem uitbracht. Dus ik vind het wel wat raar dat je dan toch op Wouter hebt gestemd (niet dat hij niet verdacht is, maar toch). Tenslotte uit je nog even dat je ook bereid bent om Ida & Maaike als wolven te zien dus lekker wispelturig (net als ik hahaha).

Dan nog Ida:
Fijn dat je me eindelijk durft te vertrouwen :D Je geeft me met jouw bericht opeens een nieuw inzicht over wat er kan zijn gebeurd met de stemming van dag 1 in combinatie met de vervloekte...

Stel namelijk dat Wouter vervloekte was en op nacht 1 werd opgegeten. Dit zou niet heel raar zijn, om als wolven meteen de burgemeester op te eten in de hoop dat dan de pet doorschuift naar een wolf. Wouter gaf al aan dat hij de hele dag 1 lang moest werken en dus pas 's avonds terug was. Misschien was hij er nog niet achter gekomen dat hij een wolf was geworden (en dus dat er nog geen urgentie was om Jorn te redden), en stemde daarom op Maaike [komt ook overeen met de goede-burgemeester-mentaliteit van eerder]. Alleen daarna kwam hij er pas achter dat hij wolf was, en daarom is hij er nog niet uitgevlogen.

Dit scenario vind ik op zich wel interessant om uit te zoeken, alleen het lost denk ik nog niet het probleem op waar we nu mee zitten: de stemming van vandaag. Stel inderdaad Wouter is nu een gebeten vervloekte, dan is hij dus wolf. Maar als er dan dus verder geen speciale rollen in zitten, dan was het spel al voorbij geweest. Mijn gok is eigenlijk nog steeds dat Edy gewoon een goede bodyguard is geweest ;-) Ik vermoed namelijk dat ze Floris op nacht 1 heeft beschermd met succes. Toen dachten de wolven "huh?" en probeerden het nog eens (met succes). Edy heeft toen niet meer kunnen beschermen helaas (want 2x dezelfde). En in nacht 2 was ze zelf het slachtoffer, wat ze niet meer kon tegenhouden.

Het vervelendste van vandaag is dat ik Wouter nog niet het burgerlijk inzicht heb zien tonen om samen te werken. Dit doet mij dus inderdaad vermoeden dat hij wel wolf is. Het enige wat hij namelijk nog doet is zichzelf verdedigen met oude argumenten, maar nieuwe argumenten blijven steken. Het gemoedelijke van de kapitein om orde te scheppen heb ik wel écht gemist. Plus hij weigert op dit moment nog met nieuwe verdenkingen te uiten voor de huidige situatie. Hij heeft gezegd vandaag aan de slag te gaan met lezen en denken, maar hopelijk komt dit toch ook nog op (elektronisch) papier.

Maar goed. Ik ben bang dat ik toch nog even afwacht met stemmen. Ik hoop nog wel op tijd te stemmen, maar ik ben bang dat dit ergens tussendoor moet worden met weinig context en dus gebaseerd op wat de situatie wordt. Dit komt omdat ik vanmiddag het druk heb tot na 5 uur, maar ik hopelijk wel nog een gaatje kan vinden om te kunnen stemmen. De voorlopige stemming baart mij wel nog zorgen:

Wouter 1x: Djamila
Djamila 1x: Ida

Nog te stemmen: Wouter, Maaike, Matthijs

Op dit soort momenten vind ik het jammer dat logica niet alles op kan lossen anders was het voor mij onderhand vast duidelijk geworden wat we moeten doen :lol: Ik hoopte stiekem dat een ervarenere speler dan ik mijn inzichten kon transformeren naar een oplossing, maar dat is helaas nog niet gelukt :(

Maaike uit namelijk dat we te weinig info om een goede conclusie te kunnen trekken (100% mee eens). Ze uit nog wel dat ze rekening houdt met dat de Heks iemand gered heeft en Mark gedood, maar ook houdt ze rekening met het heks&jager scenario. Het probleem is dat niet beide gevallen waar kunnen zijn. Het heks&jager scenario vereist namelijk dat de heks nog een dodendrankje heeft. Jouw conclusie (net als die van Djamila) is dat uiteindelijk toch Wouter & Ida wolf zijn. Naar mijn gevoel is dit dus ook het meest logische scenario, (gezien het verdachte gedrag van iig Wouter) maar dan is er dus toch nog ergens ergens een caviat waardoor het spel door moet gaan waar ik nog niet helemaal mijn vinger op kan leggen.

Ik ga toch uit van een lone wolf.

Als Wouter namelijk de lone wolf is, dan zou het spel alleen doorgaan om ervoor te zorgen dat hij zijn masterplan kan uitvoeren en winnen (hij hoeft alleen maar chaos te laten gebeuren en niet zijn BM pet te verliezen, wat niet meer kan gebeuren overdag). Maar dan zou zijn "mede"-wolf dus vandaag wél op hem moeten gaan stemmen om nog een kans te kunnen hebben om te winnen. Dus het is dan niet alleen in het burgers belang dat Wouter er dan uit gaat.

Als de lone wolf níét Wouter is maar de andere wolf, dan is het al helemaal nodig dat Wouter zijn BM-schap opgeeft en geeft aan de andere (lone) wolf. Om Maaikes advies in acht te nemen, zal ik niet alle mogelijke plannen uitstippelen die de lone wolf kan nemen om te winnen.

Ik zal er nu wel een eind aan breien met de volgende conclusie:
Als er een lone wolf in zit, zijn er nog genoeg mogelijkheden van wat er kan gaan gebeuren. Het spel is dan voor de burgers & wolven nog niet uitgespeeld (hiermee houd ik rekening met de mogelijkheid dat er een jager in kan zitten die de burgers dan nog zou kunnen redden). Mijn vermoeden voor nu is dus dat Wouter wél wolf is, maar wie de medewolf is durf ik nog geen vaste uitspraak te doen. Ik raad wel de wolven aan een schuin oog naar elkaar te werpen.. je weet nooit wat die andere wolf zou kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Wouter »

Jullie kunnen sneller typen dan ik kan lezen. Ik reageer in deze post eerst even op de laatste van Matthijs
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54

Waarom er zo'n groot gat is, mag toch hopelijk wel duidelijk zijn? Mijn gevoel zegt namelijk dat je je super verdacht gedraagt plus het feit dat je het hele spel lang BM bent geeft je nou ook niet bepaalt pluspunten (meestal zou een BM onderhand wel doorschuiven als het geen wolf was). Dus uit mijn (spelervarings)gevoel vind ik je dus heel erg verdacht.
Aan de andere kant ben ik geen domme jongen, dus heb ik onderzoek zitten doen en allerlei scenario's zitten bekijken. En dus uit een meer academisch standpunt leiden de bewijzen er dus naar dat jij dan geen wolf zou zijn.

Nu moet ik wel zeggen dat in het bericht ik twee percentages benoem: in jullie persoonlijke bericht geef ik een kans van wat ik op het moment van schrijven vond. Later ga ik de scenario's van mogelijke wolvenkoppels langs, waarin ik nieuwe kansen maak. Hierbij geef ik dus ook aan dat ik het niet meer echt weet (te diep in de stof gedoken). Het enige consistente in mijn verdenkingen is eigenlijk dat ik Ida verdacht vind in de berichten.

Waarom ik zeg dat je van het padje bent geraakt is door je wantrouwen in iedereen. Niet door het feit dat je je wantrouwen in Ida uit. Als je wolf bent dan hoef je alleen je medewolf te vertrouwen, maar als burger is het in dit stadium toch wel cruciaal dat je de mede burgers gaat zoeken en niet iedereen gaat wantrouwen.
Ik denk dat het goed is om, als werkelijk iedere stemming dramatisch voor ons, burgers, uitpakt, je je eigen vertrouwen onder del loep moet nemen. Ik zie dat niet als "van het padje af". Natuurlijk moet je mede-burgers zoeken. Van Maaike denk ik dat eerlijk gezegd nog steeds, en dan zijn er drie wolvenkandidaten over, waar er waarschijnlijk twee bij zijn: Ida, Djamilla en jij. Djamilla hebben we gedurende het hele spel niet veel gehoord en riep op de vorige dag opeens op tot stemmen op Bas, met een expliciete call aan mij. Dom van mij dat ik dat volgde, en voor mij maakt dat haar verdacht. Ida vind ik ook redelijk verdacht omdat ze zich op de een of andere manier slim aan de discussie weet te onttrekken. En jij, ik weet het echt niet, met al je uitgebreide analyses en theorieen, waarvan ik er sommige kan volgen en andere echt niet. Deze bijvoorbeeld:
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54
Ik vind het interessant dat je jezelf nu verdedigt met dat "Mark is crimineel dus mark wilde mij dood hebben" en "op dag 1 heb ik Jorn niet gered terwijl ik dat wel had kunnen doen".

Wat Mark betreft zou ik zelf denken dat hij jou niet als doelwit had. Zie bijvoorbeeld het dag 3 bericht van Mark:
"Mensen die ik vertrouw
+ Maaike,
+- Ida, Wouter
- Renate, Djamila (door laatste bas stem)

Matthijs i dont know about you"
Als hij echt jou als target had gehad, had hij jou wel in het verdachtenlijstje gestopt eerder dan in nacht 4. Mijn gevoel zegt dus dat Marks targets Renate en Djamila waren. Dit voornamelijk omdat deze consistent op zijn verdachtenlijstje stonden. Jij kwam ook al op dag 2 in het vizier, maar je verdween weer op dag 3. Als hij jouw dood echt nodig had om te winnen, had hij denk ik op dag 3 je nog steeds op zijn hit-list staan.
Mark is ook wel weer slim genoeg om zijn aard en rol te maskeren. Hij had door dat deze - cruciale dag - de gelegenheid zou zijn om mij aan te vallen, met mijn dubbele stem als belangrijkste argument.
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54
Wat betreft jouw stem op Maaike van dag 1. Je zegt letterlijk:
"Excuus. Was tot gisteravond laat an het werk. Nu in flitstempo de posts doorgenomen. En niet veel wijzer helaas. Maar ik moet toch stemmen ...".

Edy valt jou dan hierop ook aan in de nacht:

"Dat geeft mij het idee dat Wouter nog een poging deed om zijn wolvenmaatje te redden, zonder heel opvallend te zijn door b.v. op mij te stemmen."

Dan zeg jij zelf nog in de nacht:
"Ik denk dat [de stem van Maaike op Jorn] zelfbescherming was, door mijn stem op haar dwong ik haar te kiezen om op een ander te stemmen. Het pleit Maaike wel absoluut vrij van wolfsheid. Ze zou nooit een mede-wolf onder de bus gooien op deze manier. Mijn stem was vrij random moet ik eerlijk zeggen. Ze stemde eerst op mij, was de enige reden.

Maaike is dus te vertrouwen, en Edy en Floris krijgen een dikke plus. Dat is de belangrijkste conclusie van deze gebeurtenis."

Daarna antwoord je nog op Edy's bericht:
"Helaas helaas, het was niet zo bewust. Het was gisteravond laat en ik realiseerde me 10 min voor de deadline dat ik nog moest stemmen. Als ik een maatje had willen redden zou ik juist op iemand hebben gestemd die al een stem had, en die daarmee veroordelen."

Aan de ene kant zeg je dus dat je random stemde (dus gepanikeerd), maar aan de andere kant ook dat je tijd genoeg had als je wolf was om je maatje te redden. Denk je niet dat als je inderdaad één van de mensen hun doodvonnis had getekend met jouw late stem, en deze persoon een burger was geweest, dat je dan héél snel van jouw functie zou worden ontdaan? Een burgemeester die op het laatste moment van de dag nog ervoor zorgt dat er een burger stemt.. Dat klinkt niet heel positief. Iemand die het echt niet zou weten, en het allemaal niet bijhoudt, zou namelijk random stemmen, en in dit geval had je dus grote kans dat dit een herstemming zou veroorzaken. Een goede burgemeester zou dit dan als kans zien om dan bij de herstemming meer informatie te vergaren om dan een goed oordeel te kunnen vellen.

Conclusie: een goede burgemeester zou inderdaad random stemmen, en dus op iemand met nog 0 stemmen. Je bent een goede speler, dus dat weet jij zelf ook. Dus ook als een slechte burgemeester zou je hetzelfde handelen om jezelf niet verdacht te maken.
De omgekeerde bewijslast. Ik moest - zoals gezegd - 10 min voor de deadline stemmen. Had geen tijd om alle posts door te lezen maar zag wel de stemverhouding tot dat moment. Dus dat Maaike 0 stemmen had en op mij gestemd. Dat bepaalde mijn keus. En ja, ik had het ook heel sluw kunnen spelen als slechte burgemeester. Maar misschien dan toch ook weer niet, om niet de indruk te wekken dat ik mezelf niet verdacht wil maken, of toch wel .... Kortom, aan deze redenering van jou hebben we niets.
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54
Het interessante is nu natuurlijk wel dat je vanaf nacht 2 al zegt dat Maaike 100% te vertrouwen is, ondanks dat je dus wel op haar gestemd hebt op die eerste dag. Volgens één van mijn scenario's hebben jullie dus het perfecte toneelstukje op staan voeren en één van jullie(= jij en Maaike) medewolven opgeofferd om jullie zelf voor een lange tijd vrij te pleiten.

Kortom: jouw verdediging baseert zich op het verre verleden, maar sindsdien heb ík niet gezien dat jij echt goed bent omdat je puur jezelf vrijpleit op oude gebeurtenissen. Je acties van nu zullen vandaag bepalen of je goed bent, omdat we in een te cruciale fase van het spel zitten.
Ik ben Maaike inderdaad pas na die gebeurtenis gaan vertrouwen. En ja, het had een perfect toneelstukje kunnen zijn. En Maaike zet dat zeker nu voort door op mij te stemmen. Zie boven voor de verdere argumentatie. Ik vertrouw Maaike nog steeds op basis van die gebeurtenis. ONdanks dat ze nu op mij stemt.
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54

Dan Djamila:
Allereerst wel weer fijn dat je ook wat samenvattingen geeft van wat mensen zeggen, hoef ik het niet in mijn eentje te doen ;-) Wat ik opmerk uit jouw verhaal is dat jij eigenlijk ervanuit gaat momenteel dat Wouter en Ida wolf zijn, en dan op basis daarvan argumenten aan het formuleren bent. Dit kan een verkeerd beeld geven van de waarheid (confirmation bias) en dus zou dit een list kunnen zijn om ons om de tuin te leiden van jouzelf. Later zeg je ook nog dat Wouter geen reactie heeft geschreven, maar dat heeft hij wel. Zelfs voordat jij je stem uitbracht. Dus ik vind het wel wat raar dat je dan toch op Wouter hebt gestemd (niet dat hij niet verdacht is, maar toch). Tenslotte uit je nog even dat je ook bereid bent om Ida & Maaike als wolven te zien dus lekker wispelturig (net als ik hahaha).
Confirmation bias is inderdaad een probleem. En het is duidelijk dat Ida volgens jullie steeds als wolf in beeld komt, maar jullie stemmen niet op haar.
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54
Dan nog Ida:
Fijn dat je me eindelijk durft te vertrouwen :D Je geeft me met jouw bericht opeens een nieuw inzicht over wat er kan zijn gebeurd met de stemming van dag 1 in combinatie met de vervloekte...

Stel namelijk dat Wouter vervloekte was en op nacht 1 werd opgegeten. Dit zou niet heel raar zijn, om als wolven meteen de burgemeester op te eten in de hoop dat dan de pet doorschuift naar een wolf. Wouter gaf al aan dat hij de hele dag 1 lang moest werken en dus pas 's avonds terug was. Misschien was hij er nog niet achter gekomen dat hij een wolf was geworden (en dus dat er nog geen urgentie was om Jorn te redden), en stemde daarom op Maaike [komt ook overeen met de goede-burgemeester-mentaliteit van eerder]. Alleen daarna kwam hij er pas achter dat hij wolf was, en daarom is hij er nog niet uitgevlogen.

Dit scenario vind ik op zich wel interessant om uit te zoeken, alleen het lost denk ik nog niet het probleem op waar we nu mee zitten: de stemming van vandaag. Stel inderdaad Wouter is nu een gebeten vervloekte, dan is hij dus wolf. Maar als er dan dus verder geen speciale rollen in zitten, dan was het spel al voorbij geweest. Mijn gok is eigenlijk nog steeds dat Edy gewoon een goede bodyguard is geweest ;-) Ik vermoed namelijk dat ze Floris op nacht 1 heeft beschermd met succes. Toen dachten de wolven "huh?" en probeerden het nog eens (met succes). Edy heeft toen niet meer kunnen beschermen helaas (want 2x dezelfde). En in nacht 2 was ze zelf het slachtoffer, wat ze niet meer kon tegenhouden.

Het vervelendste van vandaag is dat ik Wouter nog niet het burgerlijk inzicht heb zien tonen om samen te werken. Dit doet mij dus inderdaad vermoeden dat hij wel wolf is. Het enige wat hij namelijk nog doet is zichzelf verdedigen met oude argumenten, maar nieuwe argumenten blijven steken. Het gemoedelijke van de kapitein om orde te scheppen heb ik wel écht gemist. Plus hij weigert op dit moment nog met nieuwe verdenkingen te uiten voor de huidige situatie. Hij heeft gezegd vandaag aan de slag te gaan met lezen en denken, maar hopelijk komt dit toch ook nog op (elektronisch) papier.
Ik ben - als kapitein - blij met jouw pogingen om orde te scheppen. Als kapitein of burgemeester heb je echter dezelfde informatie als iedereen, en ik ben ook weer niet de meest ervaren speler. Ik ben al blij dat het schip op koers ligt.
Matthijs schreef:
13 dec 2019, 12:54

Ik zal er nu wel een eind aan breien met de volgende conclusie:
Als er een lone wolf in zit, zijn er nog genoeg mogelijkheden van wat er kan gaan gebeuren. Het spel is dan voor de burgers & wolven nog niet uitgespeeld (hiermee houd ik rekening met de mogelijkheid dat er een jager in kan zitten die de burgers dan nog zou kunnen redden). Mijn vermoeden voor nu is dus dat Wouter wél wolf is, maar wie de medewolf is durf ik nog geen vaste uitspraak te doen. Ik raad wel de wolven aan een schuin oog naar elkaar te werpen.. je weet nooit wat die andere wolf zou kunnen zijn...
Je laatste zin geef inderdaad aan dat je in dit spel nooit iemand 100% moet vertrouwen.
Ho ho ho :xmas:

Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Wouter »

Hugo schreef:
13 dec 2019, 10:26
Wouter schreef:
13 dec 2019, 09:19
En (@Maaike) als dat b.v. op Mark was geweest had Hugo zijn dood wel anders beschreven. DUu geen heks denk ik.
Beeld je hier een aan-verhaaltjes-van-de-spelleider-kunnen-nooit-conclusies-verbonden-worden-herinnering in.
OKOK
Ho ho ho :xmas:

Gesloten

Terug naar “Spel 4 - A Pirate's Life For Me!”