Dag 4 - Land ahoy!

Sail the Seven Seas and find treasure hoards! And maybe some Werewolves.
Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Matthijs »

Oh ik heb trouwens het geval van 2 speciale rollen niet behandeld.
We hebben in elk geval niets aan alleen beschermende rollen in mijn scenario's, dus dan zou er een dodensdrankje én een jager in het spel moeten zitten die dan allebei naar een wolf toe gaan.

Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Hugo »

Matthijs schreef:
12 dec 2019, 14:27
Aan de ene kant zou ik dus graag van @Hugo willen weten of idd er een herstemming zou volgen bij gelijke stemming, of dat er een random iemand dan uit gaat.
Bij een gelijkspel volgt er een herstemming tussen de betrokkenen met de meeste stemmen.

Het spel gaat door totdat één partij 100% zeker gewonnen heeft (let wel, gezien sommige rollen die mogelijk in het spel zitten, kan dat langer zijn dan normaal).
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Matthijs »

@Hugo
Ah ja oké. Dat dacht ik al. Gelukkig heb ik in mijn scenario's al laten zien dat sommige dingen 100% te winnen is voor de wolven..

Nu komt mijn spelanalyse deel 2:

Persoonlijke analyses

@Wouter
Mijn instinct zegt mij dat Wouter wolf is (dus dat er een heks/lone wolf/heks & jager in moet zitten, wat ik dan weer wat extreem zou vinden), maar mijn logische verstand zegt mij dus dat Wouter níét wolf is. De enige die Wouter tot nu toe tot het einde toe heeft vertrouwd is Ida (en ook wel Maaike). Dus in dat geval zou Ida wolf zijn omdat ze zo zeker lijkt van haar zaak? Aan de andere kant is hij nu echt helemaal van het padje afgeraakt. De enige die hij nog vertrouwt is Maaike. Zelf Ida heeft hij nu beticht van wolfs gedrag.

Instinctief, geef ik Wouter een 75% kans dat hij wolf is (en dus ook dat al die speciale dingen erin zitten enzo).
Logischerwijs zou ik zeggen dat Wouter 5% kans heeft om wolf te zijn omdat ik het gewoon niet logisch vindt klinken dat de Heks 0 drankjes heeft gebruikt, óf dat er die specifieke rolcombinaties (dus jager&heks/lone wolf) inzitten.

@Djamila
Djamila wordt door zowel Maaike, Ida en Wouter gezien als verdacht. Ze zegt in haar bericht van vandaag "dat ze helaas geen speciale gaven heeft". Ook zei ze vorige dag
"Ik vraag me af of het voor de burgers nog te winnen gaat zijn als ik eruit ben (en dan bedoel ik niet qua rol, maar verhouding)

@ Wouter, ik raad je aan met mij op Renate te stemmen, anders spreekt je stem boekdelen
Zelfde geldt voor Matthijs en Mark!"
Als Mark geen crimineel was geweest had ik die rol nu bij Djamila neergelegd. Deze uitspraak vind ik ergens dus best gek en wel verdacht.
Mijn enige vraag is dan nu eigenlijk: waarom is iederéén dan tegen Djamila? Dan zou dus haar wolvenmaatje ook tegen haar moeten zijn, óf ze heeft geen wolvenmaatje (dus dat we met 2 wolven spelen, en dan misschien een onopgegeten vervloekte??).
Kortom: als Djamila wolf is, dan gooit haar wolvenmaatje haar blijkbaar onder de bus.
De enige persoon die hier baat bij heeft, is de lone wolf. Het lijkt mij logischer dat de lone wolf nog zou wachten tot op zijn minst het einde der tijden 100% zeker is, voordat ze strijd onderling hebben. Dus dat vind ik een beetje gek.
Maar goed, ik geef haar een 20% kans dat ze wolf is.

@Ida
Vanaf het begin snapte wij elkaar niet. Op dit moment wordt ze alleen Djamila als mogelijke wolf gezien, alleen ze vindt mij al de hele tijd verdacht. Ik heb nog wel een vraagje over je uitspraak van vandaag: "zonder vervloekte meegerekend, maar die zit er vermoedelijk niet in, nu er kennelijk geen heks is". Wat bedoel je hier precies mee? Als de vervloekte erin zou zitten dan is het namelijk sowieso einde spel voor de burgers trouwens zodra deze aangevallen wordt. En dat er "kennelijk geen heks" in zit is niet 100% zeker (beter nog, mijn instincten zeggen dus juist dát die er nog in moet zitten).
Ik geef Ida een 50% kans dat ze wolf is, mede omdat ze constant 50% van haar verdachten fout heeft zitten ;-)

@Maaike
Maaike wordt door iedereen vertrouwd, om wat ze op dag 1 heeft gedaan. Iedereen die haar vertrouwen tegensprak, werd aan de schandpaal genageld (zie Bas) en voor gek verklaard (oké misschien een beetje overdreven). Natuurlijk, instinctief geloof ik zeker dat Maaike goed is. Ik zou willen dat ik 100% zeker kon zeggen dat ze goed is. Maar wat nou als ze vreesde dat ze eruit zou gaan als wolf op dag 1 omdat het 2-2-2 stond tussen 2 wolven en een burger (Jorn, Maaike, Edy), en ze dus de wolf eruit gooide om zichzelf in een eeuwig goed licht te stellen? Het zou de ultieme strategie zijn om er niet uit te vliegen en iedereen te belazeren.

Even tussendoor: Maaike als je dit daadwerkelijk hebt gedaan, dan dikke kudos en je bent echt een fantastische speler! :o

Aan de andere kant geloof ik dus niet dat ze dit heeft gedaan. Ze had 4 minuten om te beslissen wat ze zou gaan doen (Wouter stemde om 8:10 op haar, en zij switchte om 8:14) dus ik denk dat dit inderdaad pure paniek was en ze er met puur geluk de enige wolf uit heeft weten te halen tot nu toe.
Ik geef Maaike dus een 5% kans dat ze een (extreem goede!) wolf is.

Dus dat geeft mij de volgende conclusie: ik heb geen idee.

Nu ga ik even de mogelijke wolvenkoppels langs, en op basis daarvan baseer ik wat mijn nieuwe conclusie is.

Als Wouter & Ida wolf zijn, dan hebben we die heks/heks&jager / lone wolf echt keihard nodig. Gegeven het feit dat Djamila zei geen speciale gaven te hebben, vertrouw ik dan dus op Maaike, alhoewel ik dan dus mijn vraagtekens heb bij het drankgebruik ;-). Dus.. dat betekent voor mij dat er een lone wolf in zit en de burgers zijn verloren. [ kans 25%]
Als Wouter & Djamila wolf zijn, dan had Wouter vast eerder voor Djamila opgekomen, in plaats van dat iedereen haar verdacht vindt, en dan voornamelijk dat Ida constant op Djamila zit te azen. En dat Djamila dan niet eerder Wouter heeft vertrouwt of juist heeft verdacht van het zijn van een lone wolf. Maar goed, ik zou dan dus moeten vertrouwen op Maaike & Ida om ons te redden. [kans 10%]
Als Wouter & Maaike wolf zijn, dan zijn ze echt een wonderteam geweest. Waarschijnlijk hebben ze dan die hele dag 1 stemming geörchestreerd tot wat het is geworden en ze dus béíden goed eruit kwamen. Betekent dat Ida ons moet redden, maar gezien het feit dat ze zowel mij als Djamila niet vertrouwt, ben ik bang dat dat het dus niet zal worden. Alternatief is dat Maaike een lone wolf is die nu langzaam Wouter eruit zou willen werken, wat Wouter zelf dan niet doorheeft nog. Dit omdat hij als enige nog Maaike vertrouwt, van ons vieren. [kans 15%]

Vanaf hier zou Wouter dus geen wolf meer zijn, wat betekent dat we dus een reële kans hebben om te winnen.
Als Ida & Djamila wolf zijn, dan vind ik het héél raar dat Ida vanaf het begin af aan al Djamila verdacht vindt, en zeker in deze fase van het spel. Dan had ik denk ik verwacht dat Ida plots de verdachtmaking richting Wouter had geschoven om ervoor te zorgen dat haar maatje minder verdacht wordt. Aan de andere kant, het zou de énige optie zijn waarom het spel door zou gaan op dit moment, gezien het feit dat Wouter BM is en Maaike zeer waarschijnlijk goed is. [kans 15%]
Als Ida & Maaike wolf zijn, dan hebben ze het op zich zeer goed gespeeld tot nu toe, gezien het kleine aantal verdenkingen richting die twee gedurende het hele spel. Het verklaart waarom Ida dan Maaike&Wouter vertrouwt, en mij en Djamila verdenkt (namelijk om ons weg te werken). Het kan ook reden zijn dat Maaike er als alternatief van mij, Wouter bijpakt om wolf te zijn. In dit scenario zouden er ook geen speciale rollen extra hoeven te zijn, en zelfs geen lone wolf, wat in mijn vorige bericht wel de hoofdaanname was. [kans 12%]
Als Maaike & Djamila wolf zijn, dan is er een zelfde verhaal als voor Ida&Djamila. Maaike heeft namelijk best lang gezegd dat Djamila en ik nog best de laatste wolven zouden kunnen zijn, dus dan vind ik t raar dat ze haar maatje dan vrij vroeg erbij zou naaien. Plus dat ze haar dus niet zou hebben beschermd of wat dan ook in de afgelopen dagen. [kans 3%]

De conclusie die ik hieruit wil trekken is eigenlijk best eng, dus ik hoor heel graag wat jullie mening is hierover.
Optie 1: Wouter is wolf
Als Wouter wolf is, dan vermoed ik dat Ida zijn mede wolf is. Ik denk dat er dan ook nog iets van een lone wolf in zal zitten tussen die twee, met voor mij een grote kans dat dit Wouter is. Dit komt omdat hij Ida onder de bus gooit. In dat geval moet Ida dan op een begeven moment beslissen met de burgers mee tegen Wouter te stemmen, wat dan op dag 5 moet gebeuren. Hiermee kan ze er dan hoe dan ook voor zorgen dat ze wint als laatste wolf. De burgers verliezen in dit geval dus sowieso, tenzij we die heks & jager hebben ofzo.
(Backup optie: Maaike is medewolf omdat dit gewoon een fantastisch scenario zou zijn :lol: )

Optie 2: Wouter is niet wolf
Puur en alleen omdat ik anders niet begrijp waarom Ida Djamila de hele tijd verdacht maakt, zou ik dan dus zeggen dat Ida & Maaike wolf zijn. Ze hebben elkaar nooit verdacht, en het rijmt ook goed met dat er dan geen andere (beschermende/dodende) speciale rollen meer in hoeven te zitten. (Dus dan kan er nog best één in zitten, maar dat is dan bijvoorbeeld de leerlooier of de prins of whatever.) Wat mij betreft zou ik liever zien dat Ida en Djamila dan wolf zijn, maar goed.

Mijn eindoordeel is dus dat Ida in, voor mij, elk logisch scenario wolf zou zijn. Ze heeft het wél nog over het stelen van de kapiteinspet van Wouter (wat toch misschien kan leiden tot een lone wolf of iets dergelijks). Of mijn hele spelanalyse is echt complete nonsens en ben ik toch een wolf die nu iedereen, waaronder mezelf, verward heeft met spelanalyse.

Goed. Ik heb mijn bijdrage gedaan voor nu. Ik hoop dat ieder van jullie nog wil en gaat reageren hierop. Ik heb jullie allemaal met een @ aangesproken dus jullie zijn in ieder geval getagd. Nu ga ik weer iets nuttigs doen met mijn leven want ik heb denk ik al 3 uur besteed aan deze analyse en moet nog ook heel veel andere dingen doen :oops:

Ida
Weerwolf
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 jul 2019, 22:44

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Ida »

Matthijs: Chapeau voor je analyse van mogelijke opties, hoewel ik het niet helemaal eens bent met de poppetjes die jij invult.
Je vraagt, waarom ik denk dat er geen heks inzit, welnu ik zou in dit stadium dan toch zeker zijn, dat een mogelijke heks het levenselixer had ingezet. Maar mischien is dat dan toch in nacht 1 gebeurd, hoewel dat dan weer heel vroeg zou zijn geweest.
Door jou speurwerk en alle tijd die je erin steekt en gister ook al, kreeg ik een wat betere gevoel bij jou. Maar ik vind het zo raar, dat jij Djamila zo vertrouwt. Ik heb trouwens nooit 100% vertrouwen in Maaike en Wouter gesteld, zij kunnen beide net zo fout zijn als wat. Stel Maaike of Wouter is vervloekte en in nacht 1 aan het wolventeam toegevoegd. Want er zijn meerdere opties voor wat er in nacht 1 is gebeurd.
Dus ja ik begrijp het nu ook niet meer. Elke combi is wat mij betrefd nu weer mogelijk, want ik begin jou nu wat meer te vertrouwen.
Maar straks mee, moet nu de regen in...jakkes ...

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Matthijs »

Ik ben het zeker met je eens met wat je zegt over de heks, dat heb ik ook geprobeerd te uiten in mijn analyse. Daarom ben ik er dus ook half vanuit gegaan dat die er niet inzit (of in elk geval niet meer met een levensdrankje). Wat Djamila betreft is het voornamelijk dat ik haar niet wantrouw, niet zozeer dat ik haar wel vertrouw. Ik heb in mijn stukje over Djamila ook wel aangekaart dat haar berichten niet bepaald zorggevend zijn betreffende haar rol ("je moet op Renate stemmen, of anders") maar aan de andere kant lijkt zij ook wel een beetje wanhopig over de situatie gezien het bericht van vandaag.

Je brengt een goed punt over nacht 1 en de vervloekte, alleen mijn punt is nog wel dat er ergens iets fout gaat als Wouter een wolf is. Voor zowel de burgers, als voor de wolven zelf. Ik heb namelijk half de conclusie nu getrokken dat er dan een lone wolf in moet zitten. Dit komt omdat er anders een heks (met dodendrankje) & een jager in moeten zitten om het nog mogelijk te maken voor de burgers om te winnen. En gezien het feit dat ik dus niet geloof dat er een heks in zit (en eigenlijk een jager waarschijnlijk ook niet) denk ik dus dat er een lone wolf in zal zitten. Waarschijnlijk zitten ze dit in de Hemel te lezen en mij keihard uit te lachen omdat ik iets simpels over het hoofd zie waarom het spel nog door moet gaan als Wouter wolf is, maar toch.

Qua vertrouwen in Wouter en Maaike leek jij vrij stellig te zijn eerst, dus het is wel een klein beetje opvallend dat je daar nu weer van terugkomt :lol: Maar goed, ik ben er zelf dus ook nog niet helemaal uit, maar in elk geval bedankt voor je reactie :D

Ida
Weerwolf
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 jul 2019, 22:44

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Ida »

Matthijs , ik heb steeds een slag om de arm gehouden , net als bij Mark, maar je moet wel ergens vanuit gaan. Waarom zou er geen jager en of heks inzitten denk jij? En waarom denk je dat iedereen meeging om Renate eruit te stemmen? Ik denk dat de wolven lwkker meestemmen. Ik ga DJ nog eens nalezen, mischien heeft ze meer gezegd dan ik heb gezien. Straks zijn Wouter en Maaike de wolven. Maaike waarom denk jij dat jij vannacht opgegeten zou worden?

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Matthijs »

Zelf denk ik dat er een stuk of 3 a 4 normale burgers in zitten en dus niet meer zoveel speciale rollen. Er zou best nog alleen een jager in kunnen zitten, dat sluit ik niet uit, alleen gaat deze ons niet in zijn eentje naar de overwinning helpen ben ik bang. Een heks kan ook nog, maar dan vermoed ik dat zowel het levens als het dodendrankje zijn ingezet al, mogelijk in dezelfde nacht. Maar ik denk niet dat er een dodendrankje is gebruikt, want er zijn nog niet echt tekenen geweest dat er s nachts een verdacht iemand uit gegaan was voor zover ik weet.
Persoonlijk denk ik dat Edy in nacht 1 gewoon een gelukstreffer had met het beschermen (of een goed doordachte keuze had gemaakt).

Dus vandaar dat ik denk dat er geen heks in zit. Een jager kan dus nog, maar die kan dus in zijn eentje niets voor ons meer betekenen als Wouter wolf is.

Gebruikersavatar
Maaike
Sekteleider
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jul 2019, 21:15

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Maaike »

Matthijs, je vraagt om een mening, dus ik ga mijn mening geven; ik ben niet veel wijzer geworden van je scenario-analyse, aangezien we nog steeds te weinig info hebben om er conclusies uit te trekken.
Het enige dat ik nog wil opperen, is dat heeeeeeel misschien misschien de heks vannacht Mark heeft vermoord, en een andere burger gered? Waren er mensen die openlijk gister Mark verdachten? (Ik verdacht Mark, maar ik ben niet de heks :P)
Verder denk ik dat een lone wolf best een realistische optie is - maakt het spel zeker een stuk interessanter, vooral met zo weinig startspelers. Wel jammer dat jij echt précies opschrijft hoe die lone wolf het vanaf nu moet aanpakken om te kunnen winnen. Had m dat lekker zelf laten uitzoeken, had ie misschien nog een fout gemaakt ook. Lekker dan Matthijs :/
En de enige conclusie die ik verder uit je eerste post haal, is dat ik jou wel vertrouw, want ik geloof echt niet dat een wolf deze moeite zou nemen. Ook de jager of heks optie zie ik als best reëel, al wil ik daarbij nadrukkelijk stellen dat ik niet een van deze rollen claim. Ik ga Wouter nu dus ook zeker niet vrijpleiten op basis van kansberekening...

Dan je tweede post. Moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet alle details van ga doornemen, hoor.
Ida lijkt me (nu) voor Wouter de meest logische medewolf. Als Wouter opeens geen wolf is, veranderd alles, maar aangezien ik net heb gezegd dat ik jou wel vertrouw nu zijn het dan Ida en Djamila (er vanuit gaande dat er op dit moment nog 2 wolven in het spel zijn). Maar dan is het heel raar dat Ida gisteren zo vroeg op Djamila stemde. Dus eigenlijk is het inderdaad niet logisch als zij samen wolf zijn. Maar Djamila gaf vandaag meteen aan Wouter heel verdacht te vinden. Het moeten dus eigenlijk wel Wouter en Ida zijn...

En dank voor je complimenten, maar ik kan je verzekeren dat ik het in dit spel niet zo sluw heb gespeeld ;)

@ Ida,
Ik dacht dat ik vannacht opgegeten zou worden omdat eigenlijk iedereen had aangegeven mij te vertrouwen.

Gebruikersavatar
Djamila
Bezweerder
Berichten: 424
Lid geworden op: 24 nov 2019, 14:11

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Djamila »

@ Matthijs
‘ Ze heeft het wél nog over het stelen van de kapiteinspet van Wouter (wat toch misschien kan leiden tot een lone wolf of iets dergelijks).’ Dat deed mij daar dus ook aan denken.

Is het nu dan een logische stap om eerst de BM eruit te halen?

Als Maaike een wolf is, dan zou ik dit oprecht het beste wolvenspel vinden dat ik ooit heb gezien. Dan zou iedereen echt ZO om de tuin zijn geleid…

Even teruglezen!
Wouter stemde op dag 1 random op Maaike, nadat Maaike op Wouter had gestemd. 1-2tje?
Nee geen 1-2tje, ik geloof echt niet dat Maaike wolf is, dat kan gewoon niet.

In een van Matthijs’ scenario’s, zou dit: ‘Ik denk dat het zelfbescherming was, door mijn stem op haar dwong ik haar te kiezen om op een ander te stemmen. Het pleit Maaike wel absoluut vrij van wolfsheid. Ze zou nooit een mede-wolf onder de bus gooien op deze manier.’ (Wouter) wel perfect als uitspraak bij die situatie passen.

Eerst was Wouter verdacht in Maaike’s ogen, toen zei ze: ‘ Wouters actie vanochtend was ontzettend random, en ik verwacht dat hij als wolf ook wel iets meer zijn best had gedaan om Jorn er niet uit te laten vliegen, door op iemand te stemmen die al minstens 1 stem had (met Wouters doorslaggevende stem had dat Jorn namelijk vrijwel geheel veilig gesteld). Dus ik vind dit eigenlijk toch wel vóór Wouter pleiten en ik vind Wouter nu toch iets minder verdacht dan gister.’
Hmm.

Ida op dag 2: ‘ De stem van Wouter, was wel opvallend, maar zijn uitleg klinkt plausibel.
De verhalen van Bas en Matthijs vind ik nog het meest verdacht van allemaal. Verder vind ik Mark en Renate opvallend rustiger dan normaal en Djamila weet ik ook nog niet zoveel van.’
Als zij wolf zijn, is dit een subtiele manier om hem (Wouter) enigszins te verdedigen. Bas is hier al op haar radar.

Wouter, vrijwel gelijk daarna, zegt: ‘ Maar de vorige nacht heeft wel wat info opgeleverd. Maaike en Edy zijn goed (hoogstwaarschijnlijk) en Bas en Matthijs verdacht, op basis van wat ze zeiden. Ik ben het dus met Edy eens dat Bas een goede kandidaat wolf is. Maar ik ben nog wel benieuwd wat hij ter verdediging aan weet te voeren.’ Dit zijn dus al twee mensen die de stemming richting Bas proberen te leiden.

Wouter op dag 2: ‘Ik wuif niets weg Edy - het is gewoon waar dat we dan niet meer weten. Kun je laconiek noemen, maar dat is zo. En qua inhoudelijke posts: ik was de eerste die Bas' redenering fileerde en ik geloof dat jij die volgt. Ik hou er nou eenmaal niet van om mensen zomaar verdacht te maken dus over meevarenden waar ik niets over kan zeggen, zeg ik ook niets. Dat is mijn verantwoordelijkheid als kapitein. Dat laatste is meteen een reactie op de opmerking van Matthijs hierboven.’ Dit nadat er al meerdere opmerkingen naar Wouter zijn gemaakt, omdat hij zich erg lijkt te laten leiden door andere meningen ipv zelf de leiding te nemen. Hij houdt er (ironisch genoeg) niet van om iemand zomaar verdacht te maken, maar dat was in wezen wel zo. Zulke rare dingen zei Bas toen nog niet (in mijn ogen). Ik besef me nu ook hoe stom mijn eigen stem was die dag.

Ida kiest op deze dag al voor Matthijs, nadat ze eerst Bas aanwees. Voor wolven is dat een goede strategie: op een burger stemmen die er toch niet uit gaat, en niet verdacht lijken als de burgerstemmers onder de loep worden genomen.
Dit zegt Wouter tegen Bas: Dat heb ik al gedaan, en ik kan geen post vinden waarin je overtuigend iets tegen mijn argumenten inbrengt. Bottom line, je probeert mensen verdacht te maken die vrijwel bewezen goed zijn.
Ik neem aan dat dat over Edy ging. ‘Bewezen goed zijn’ … Ik zou zo gauw niet weten hoe er toen al iemand was die bewezen goed was.

Bas zei: ‘ Wouter stijgt ook op mijn verdachtenlijstje, misschien ben ik paranoia, maar ik snap niet hoe je kan denken dat Edy bewezen goed is. Daarbij speelt hij heel erg op de achtergrond en zegt net genoeg om niet inactief te zijn.
Ik zou ook graag willen weten wie je nog meer verdenkt Wouter?’ Precies dit.

Wouter op dag 2: ‘ Wat ik niet doe is zonder duidelijke aanwijzing beschuldigen. Dus wat ik nu weet: Edy en Maaike zijn hoogstwaarschijnlijk goed. Bas is slecht.’ Jaja…
Ida op dag 2: ‘Maaike: begrijp jij echt de rol crimineel niet? Moet je dat aan Hugo vragen? Of is dat gemaakt, ik vertrouw je, maar ga nu wel eens na of jij zsoms een persoonlijk doel nastreeft?’
En dat terwijl zij daarvoor al (als een van de eerste, iets waar Wouter ook op wees) op de rol van de crimineel wees, op een vragende manier.

Dag 3 is interessant (stemming op Renate).
Wouter zegt als een van de eerste: ‘Ida - heeft zo haar eigen theorieen over de crimineel. Die over Edy lijkt niet te kloppen. Ben benieuwd met welke variant ze nu aan gaat komen. Mijn idee is dat het een goede afleidingsmaneuvre zou kunnen zijn.

Renate - Krijg ik nog minder hoogte van, ze zegt niet te willen meelopen met de aanval op Bas maar stemt wel op hem. Ik hoop op een verklaring.’

Dat laatste gold voor meerdere mensen (waaronder ik). Een lichte vinger richting Ida.
Ida zegt vrij snel daarna: ‘Renate: zei donderdag avond als verdediging voor haar inactieve opstelling: dat haar weekend begon en ze in het weekend actiever zou zijn. Ze heeft tot nu een paar kleine dingen gezegt, waarbij ze absoluut niet haar normale onderzoeks methoden in de strijd gooit. Haar laatste opmerking dat ik alles minitieus zou uitpluizen en daarom zou Edy mischien iets gezegd hebben, dat ik dan alleen gelezen zou kunnen hebben, nou , nou ik voel me vereerd, maar als dat zo zou zijn, zou ik dat als wolf dan toch zeker in het hol hebben besproken en niet openlijk hier in het spel Edy verdedigen. Daarbij stemde ze vrij gemakkelijk op Bas. Dàt maakt Renate bij mij op slag uitermate verdacht.’ Zij hebben nu dus een allebei een zelfde soort redenatie richting Renate (eentje die ik helaas ook aanhaalde als reden voor mijn stem). Verder hamert ze alsmaar op Matthijs.

Hier geeft Ida, eigenlijk uit het niets, want ze hadden intussen al woorden gewisseld over andere dingen: ‘ De crimineel op zich interesseert me niet, ik probeerde alleen een verklaring voor Edy’s rare gedrag te vinden. Maar dar heeft zezelfbook al toegegeven. Een hint van haar heb ik dan gemist.’
Even een verklaring voor de crimineel. Misschien probeerden ze met dit narratiefje de crimineel uit te lokken?

Wouter nog op dag 3: ‘ Poe, ik moet gaan stemmen, en ik heb nog mijn twijfels. Zoals eerder aangegeven had ik wat minder goede gevoelens bij Ida, Matthijs en Renate. Nu word ik expliciet opgeroepen om op renate te gaan stemmen door Djamilla. Eerlijk gezegd voel ik er dan juist minder voor dan eerst. Ik wil wel een deadlock voorkomen, dus ik ga daarom maar wel mee met haar en Maaike. Ook omdat ik die laatste volledig vertrouw.’
Zo makkelijk. Te makkelijk.

Matthijs denk ik ook niet, veel te zoekerig, op basis van zijn eerdere posts kan ik niet echt iets terugvinden waarvan ik dacht ho.

Ik ben voor nu dus geneigd om op Wouter te stemmen. Hierboven zou je als conclusie kunnen trekken dat hij wel eens samen in het hol met Ida zou kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Re: Dag 4 - Land ahoy!

Bericht door Wouter »

@Matthijs, dank voor je uitgebreide analyse. Ik reageer eerst even op het deel dat op mij betrekking heeft:
Matthijs schreef: @Wouter
Mijn instinct zegt mij dat Wouter wolf is (dus dat er een heks/lone wolf/heks & jager in moet zitten, wat ik dan weer wat extreem zou vinden), maar mijn logische verstand zegt mij dus dat Wouter níét wolf is. De enige die Wouter tot nu toe tot het einde toe heeft vertrouwd is Ida (en ook wel Maaike). Dus in dat geval zou Ida wolf zijn omdat ze zo zeker lijkt van haar zaak? Aan de andere kant is hij nu echt helemaal van het padje afgeraakt. De enige die hij nog vertrouwt is Maaike. Zelf Ida heeft hij nu beticht van wolfs gedrag.

Instinctief, geef ik Wouter een 75% kans dat hij wolf is (en dus ook dat al die speciale dingen erin zitten enzo).
Logischerwijs zou ik zeggen dat Wouter 5% kans heeft om wolf te zijn omdat ik het gewoon niet logisch vindt klinken dat de Heks 0 drankjes heeft gebruikt, óf dat er die specifieke rolcombinaties (dus jager&heks/lone wolf) inzitten.
Hoe komt het dat er zo'n groot gat zit tussen je instinct en de logica zit? En waarom denk je dat ik van het padje ben afgeraakt. Het is inderdaad niet logisch dat een heks geen drankje heeft gebruikt in dit stadium. En (@Maaike) als dat b.v. op Mark was geweest had Hugo zijn dood wel anders beschreven. DUu geen heks denk ik. Wat betreft mijn gedrag, en mijn beschuldiging van Ida: dat laatste is een reeele mogelijkheid die we onder ogen moeten zien. Te makkelijk om dat nu uit te sluiten. Ik ga logischerwijs alle mogelijkheden na. Wat mij in mijn ogen een plusje zou moeten geven is de rol van Mark en zijn aanvallen op mij met een duidelijke reden en het feit dat ik Jorn niet heb gered terwijl ik dat makkelijk kon.

Er is nog veel info die ik niet goed heb verwerkt - lange posts. In de loop van de dag ga ik verder lezen en denken.
Ho ho ho :xmas:

Gesloten

Terug naar “Spel 4 - A Pirate's Life For Me!”