Forum-FAQ

Vind hier antwoord op je vragen over het forum, en suggereer verbeteringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Forum-FAQ

Bericht door Hugo »

Hallo, en welkom bij de Forum-FAQ. Hier vind je (hopelijk) antwoord op al je vragen over specifieke dingen op het forum, van quotes tot avatars en van plaatjes tot notificaties. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, stel hem dan gerust in dit topic :mayor:

Posten op het forum
Hoe verstuur ik emoji in mijn post?
Als je een nieuwe post maakt, kan je rechts op één van de emoji klikken; deze wordt dan automatisch ingevoegd. Je kan ook één van de emoji-codes typen, zoals : - ) of : frog : (zonder spaties).

Hoe komen die anderen aan meer emoji dan ik?
Ze hebben waarschijnlijk emoji gebruikt uit de verborgen lijst. Klik op 'view more smilies' om de volledige lijst te zien, en klik hier op een emoji om deze in je tekst in te voegen.

Hoe verstuur ik een dik- of schuingedrukt (of onder-, dan wel doorgestreepte, super- of subscripte) tekst in mijn bericht?
Als je een nieuwe post maakt, kan je boven het veld waar je de post maakt, klikken op de B, I, U, S, Sub of Sup (aan het eind van de rij), en tussen de twee sets rechte haken een tekst neerzetten. Deze tekst wordt op de manier gedrukt zoals jij wilt. Als je wil controleren of je het goed hebt gedaan, klik je onder je posttekst op 'voorbeeld', en je ziet je post zoals deze uiteindelijk gepost zou worden.

Hoe verstuur ik een mooie opgemaakte quote in mijn bericht?
Dit kan op verschillende manieren:
  1. Als je een nieuwe post maakt, kan je boven het veld waar je de post maakt, klikken op de aanhalingstekens. Tussen de twee sets rechte haken kan je andermans tekst neerzetten, waarna deze in een quote-block verschijnt.
  2. Als je direct op iemand wilt reageren, kan je bij élke post op het topic op het aanhalingsteken drukken (rechtsboven de post). Het forum creëert meteen een nieuwe post voor je, waar de quote al klaarstaat.
  3. Tijdens het typen van een post kan je óók posts uit hetzelfde topic quoten. Je doet dit door, onder het tekstvak waar je de post maakt, op het aanhalingsteken te klikken rechtsboven de post die je wilt quoten. Er verschijnt een kant-en-klare quote in je nieuwe post. Je kan zo ook delen van posts quoten, door eerst het te quoten deel te selecteren, en vervolgens op de aanhalingstekenknop te drukken.
Als je iemand direct uit zijn post quoot, verschijnt zijn naam, en een link naar zijn post automatisch bij jouw quote, zodat anderen de post makkelijk kunnen vinden. Als je op de eerste genoemde manier een quote maakt, kan je ook de naam van degene die je quoot noemen, door achter 'quote' in de eerste set rechte haken een =-teken te zetten, met daarachter de naam van degene die je quoot.
Mocht je veel quotes in je post hebben, is het altijd een goed idee om op 'voorbeeld' te klikken voor je je post verstuurd. Zo kan je kijken of er niet per ongeluk iets fout is gegaan. Als je hele post in een quote verandert, mist er ergens een stop-commando (/quote) voor het forum. Doorzoek de tekst van je post en check of elke eerste set rechte haken gevolgd wordt door een tweede set rechte haken met /quote ertussen.

Hoe maak ik een mooie lijst in mijn bericht?
Het forum ondersteunt verschillende vormen van lijsten. De simpelste, met grote punten, kan gemaakt worden door boven het veld waar je de post maakt te klikken op de lijst met punten. Creëer je lijst tussen de twee sets rechte haken en voeg voor elk punt [*] toe. Het forum zet deze nu om tot de grote punten, en geeft je lijst een grotere inspringing.
Als je een genummerde lijst wilt, klik je op het symbool met een genummerde lijst. Vul achter het =-teken je soort lijst in (een 1 (voor nummers), een a (voor letters) of een I (voor Romeinse cijfers)). Creëer je lijst tussen de twee sets rechte haken en voeg voor elk punt [*] toe. Het forum maakt hier nu nummers, letters of Romeinse cijfers van, met een grotere inspringing.

Hoe verstuur ik een afbeelding in mijn bericht?
Dit kan op twee manieren:
  1. Een lokaal bestand van je computer kan je toevoegen als bijlage. Kies onder je bericht het tab 'bijlagen' (attachments) en voeg de afbeelding toe. Klik op 'plaats in bericht' (place inline) en de afbeelding verschijnt in je tekst.
  2. Een online afbeelding toevoegen als afbeelding. Als de afbeelding online staat (of je deze hebt geüpload via bijvoorbeeld imgur.com) kan je deze plaatsen in je bericht door te klikken op het afbeelding-symbool boven het veld waar je de post maakt. Tussen de twee verschenen sets rechte haken plaats je de link naar de afbeelding.
Hoe verstuur ik een klikbare link in mijn bericht?
Als je een nieuwe post maakt, kan je boven het veld waar je de post maakt, klikken op het linksymbool. Je kan je link posten door deze tussen de rechte haken te plaatsen. Je kan ook de link wat opschonen, door achter de eerste url tussen de rechte haken het =-teken te zetten, en dan je link. Vervolgens kan je tussen de twee sets rechte haken een tekst plaatsen, waarna dit overblijft.

Hoe verander ik de grootte van mijn tekst?
Als je een nieuwe post maakt, kan je boven het veld waar je de post maakt, het uitklapmenu openen, dat standaard op 'normaal' staat. Selecteer de gewenste grootte, en er verschijnt een set rechte haken. Als je tekst hiertussen typt verschijnt dit groter, dan wel kleiner dan de rest van je tekst.

Hoe verander ik de kleur van mijn tekst?
Als je een nieuwe post maakt, kan je boven het veld waar je de post maakt, klikken op de druppel. Een menu met een wijde selectie kleuren opent zich. Klik op de gewenste kleur, en er verschijnt een set rechte haken. Als je tekst hiertussen typt verschijnt dit in de goede kleur.

Hoe verander ik mijn post na het posten?
Je kan een foutje uit je post halen door op het potlood te klikken na het posten. Als je je post aanpast, vermeldt dan onderaan de post wát je hebt aangepast. Als je meer wilt aanpassen dan een paar kleine foutjes, maak dan liever een nieuwe post, om overmatig editen te voorkomen.

Hoe sla ik een concept van een post op?
Heel simpel: klik op 'concept opslaan' (save draft) na het typen van je post. Als je later terugkeert naar hetzelfde topic, kan je op de knop 'laad concept' (load draft) drukken. Het forum plaatst dan je gehele, eerder getypte tekst, en je kan deze nog aanvullen alvorens hem te verzenden.
Als je regelmatig problemen met je internet hebt, waardoor je post soms helemaal verdwijnt, is het slim om af en toe op deze knop te drukken, zodat je niet je lange posts kwijtraakt!
Je kan dit overigens ook doen met een persoonlijk bericht.

Personalisatie van je account
Hoe verander ik mijn gebruikersnaam, e-mailadres of wachtwoord?
Je gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord zijn belangrijk voor zowel de beveiliging van je account als je uitstraling naar de anderen op het forum. Je kan deze instellen in het gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Profiel" kan je je accountinstellingen wijzigen (linkermenu). Hier kan je een nieuwe gebruikersnaam (tussen de 3 en 20 tekens) kiezen, je e-mailadres updaten, of een nieuw wachtwoord instellen. Als je iets verandert in dit menu, moet je dit bevestigen door je huidige wachtwoord in te vullen in de daarvoor bestemde balk, en op 'verstuur' te klikken. Je instellingen zijn nu veranderd.
Mocht je hier niet uitkomen, kan je ook vragen aan één van de administrators (roze namen) om je wachtwoord, gebruikersnaam of e-mailadres te wijzigen. Zij kunnen dit voor alle gebruikers doen via het beheerderspaneel.

Hoe stel ik een avatar in?
Je kunt je avatar instellen bij het gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Profiel" kan je je avatar wijzigen (linkermenu). Vervolgens kan je een avatar uploaden; de maximale grootte is 150x150 pixels. Klik op 'verstuur' en je avatar is gewijzigd.

Wat is een handtekening en hoe stel ik er eentje in?
Een handtekening is het onderschriftje onder al je posts (zie hier helemaal onderaan, onder de streep). Om zelf een tekstje in te stellen, ga je naar je gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Profiel" kan je je onderschrift ('signature') wijzigen (linkermenu). Hier kan je de tekst typen, inclusief kleuren, stijlen, emoji, et cetera. Klik op 'verstuur'. Check vervolgens of je onderschrift onder al je posts verschijnt. Ga naar "Forumvoorkeuren" (Board Preferences) in het gebruikerspaneel. Kies in het linkermenu "Wijzig berichtstandaarden" (Edit posting defaults) en zet "Mijn onderschrift standaard bijvoegen" (Attach my signature by default) op "ja". Nu verschijnt je handtekening onder al je (nieuwe) posts.

Hoe stel ik mijn verjaardag in?
Helemaal onderaan feliciteert het forum al zijn jarige leden met hun verjaardag. Als jij ook door een internetentiteit gefeliciteerd wilt worden, kan je je verjaardag instellen bij het gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Profiel" kan je je verjaardag instellen. Klik op 'verstuur' en je verjaardag staat vermeld.

Hoe verander ik de rol onder mijn avatar en wat betekent deze?
De rol (rang) onder je avatar wordt toebedeeld op basis van de hoeveelheid berichten die je post. Je kan deze niet zelf aanpassen, alleen door meer berichten te posten.

Personalisatie van je forumervaring
Hoe stel ik de forumtaal in?
Je kan de forumtaal wijzigen in je gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Forumvoorkeuren" (Board Preferences) kan je de voertaal wijzigen; je kan zowel Nederlands als Brits Engels instellen. Klik op 'verstuur' om de wijzigingen definitief te maken.

Waar kan ik de post- of onderwerpvolgorde aanpassen?
Je kan de volgorde van onderwerpen in een forum, of posts in een topic, instellen in je gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Ga naar "Forumvoorkeuren" (Board Preferences) en kijk bij 'weergave-opties' (display options) (linkermenu). De volgorde is in te stellen op aflopende (descending, nieuwste eerst) of oplopende (ascending, oudste eerst) volgorde op basis van posttijd. Hier zou je in theorie ook posts in topics kunnen sorteren op andere waarden dan posttijd, maar dat is af te raden voor tijdens een spel.

Hoe kan ik notificaties ontvangen, dan wel uitzetten, bij bepaalde gebeurtenissen op het forum?
Je kan notificatie-instellingen veranderen in je gebruikerspaneel (User Control Panel). Klik op het pijltje rechtsboven, naast je naam, en open het paneel. Bij "Forumvoorkeuren" (Board Preferences) kan je de notificatie-opties openen (linkermenu). Hier kan je bij bepaalde gebeurtenissen een notificatie op het forum of een e-mailnotificatie aanzetten. Zo kan je bijvoorbeeld een mailtje ontvangen bij een persoonlijk bericht (dus als het spel start of je 's nachts een actie moet nemen). Een notificatie op het forum verschijnt links naast je naam, bovenaan het forum.

Als je dit wil, kan je je abonneren op een forum of topic (bij bepaalde notificatie-instellingen krijg je dan een notificatie bij élke reactie in een topic of forum). Dit doe je in het respectievelijke forum, door linksonder de pagina te klikken op abonneer op forum (subscripe to forum). Op een topic abonneren doe je in het respectievelijke topic, en dan door naast de 'plaats reactie'-knop te klikken op de moersleutel, en dan op 'abonneer op onderwerp' (subscribe to topic).

Persoonlijke Berichten
Hoe verstuur ik een persoonlijk bericht (PB)?
Ga naar 'privéberichten' (private messages), rechtsboven in beeld, naast je naam. Klik op 'bericht opstellen' (compose message). Vul de naam van de geadresseerde in en klik op 'toevoegen'. Type je bericht, en klik op 'verstuur'. Het bericht verschijnt nu in je outbox; pas als de geadresseerde het bericht heeft gelezen, verschijnt het bij 'verzonden berichten'.

Hoe organiseer ik mijn persoonlijke berichten?
Je kan mappen maken in je persoonlijke berichten. Om dat te doen, ga je naar 'privéberichten' (private messages), rechtsboven in beeld, naast je naam. Je klikt op 'regels, mappen en instellingen' (rules, folders & settings). Hier kan je een map (folder) toevoegen en regels opstellen om bepaalde persoonlijke berichten meteen naar een map te verplaatsen. Om berichten naar een map te verplaatsen, kan je de berichten in je inbox selecteren en rechtsonderin als actie selecteren de berichten te verplaatsen, om daarna op 'ga' te drukken. Je kan ook individuele berichten verplaatsen door het bericht te openen en bij 'verplaats naar map' (onder het bericht) je doelmap te selecteren en hier op 'ga' te drukken.
Je kan ook een regel creeëren, om je inkomende mail meteen in het goede mapje te laten verdwijnen. Dit kan ook bij 'regels, mappen en instellingen'. Je stelt je regel stap voor stap samen, door te selecteren waarop je wilt selecteren, en daarna welke actie uitgevoerd moet worden. Tussen de stappen klik je steeds op 'volgende' (next).

Het forum doorzoeken
Hoe kan ik een topic of forum doorzoeken op specifieke woorden?
Type in het topic of forum bovenin in de zoekbalk, en klik op het vergrootglas. Het forum is vrij zeurderig over woorden die veel voorkomen, dus vaak is dit niet de beste manier om te zoeken.

Hoe kan ik een topic of forum doorzoeken op posts van iemand?
Klik in het topic of forum bovenin op het tandwieltje, naast de zoekbalk. Je kunt hier een specifieke auteur invullen (let op, vul de gebruikersnaam helemaal goed in), en selecteer het forum waarin je wilt zoeken. Klik onderin op 'zoek', en je vindt alle hits. Zo kan je snel terugzoeken wat iemand ook al weer heeft gezegd op dag 1.
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gebruikersavatar
Renate
Lieveling
Berichten: 780
Lid geworden op: 01 jul 2019, 21:58

Re: Forum-FAQ

Bericht door Renate »

Wow, knap werk, Hugo!

Plaats reactie

Terug naar “Over het forum”