Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Loop mee naar Santiago voor geestelijke rust en fysieke inspanning
Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Wouter »

De volgende ochtend stonden de wandelaars vroeg op, ze wisten dat er nog veel kilometers voor hen lagen. De volgende etappe gaat, met een aantal stops, naar Bénévent-l'Abbaye, een klein plaatsje, in de elfde eeuw gesticht rond een klooster. Ze verheugden zich op het passeren van leuke stadjes en dorpjes en de rijke Franse natuur.

Met zijn allen zaten ze aan het ontbijt. Met zijn allen? Nee, Nemo merkte op dat er slechts 17 stoelen bezet waren. Wie misten er? Niet Djamila en Jorn. Die waren de dag ervoor even van de route afgeweken, maar hadden het hotel wel weten te vinden. Ze zaten nu te genieten van het uitgebreide ontbijt. Een korte inventarisatie leerde dat Mark, en Mariska ontbraken. “Oooh, Mark weer,” zei Nynke, “die verslaapt zich werkelijk iedere dag. Ik zal hem even gaan halen.” “Dan kijk ik wel even bij Mariska,” bood Wessel aan.
Wessel was als eerste terug. Mariska volgde op een afstand. Ze zat helemaal onder de pukkels en de bulten. “Ze is zwaar ziek”, zei Wessel, “maar ze kan wel lopen”. Lola was resoluut: we weten niet wat voor ziekte het is, en het kan zwaar besmettelijk zijn. Jij blijft de hele dag op minimaal 30 meter afstand van ons allemaal. Mariska knikte. Iemand wierp haar een ontbijtpakket toe, zodat ze niet op een lege maag hoefde te lopen.

Daarna kwam Nynke terug de ontbijtzaal in. Lijkbleek. “Mark is … d. d. dood!” stamelde ze. “Wat?”, riep Lola, “laat me gaan kijken”. Lola ging naar Mark’s kamer. Daar lag hij op bed, of beter, wat er nog van hem over was. De lakens waren doordrenkt met bloed en grote stukken vlees waren uit zijn lichaam gescheurd. Lola overwon haar afschuw en inspecteerde het lijk. Ze ging terug naar de groep.

“Geen twijfel mogelijk!”. Mark is door weerwolven aangevallen. Dat betekent dat die onder ons zijn. Een golf van angst ging door de groep. Waren ze daarvoor deze tocht gaan maken? De wolven reizen gewoon mee! “Ik denk dat hier dan onze tocht eindigt”, zei Bert. “Geen sprake van”, sprak Lola resoluut “we laten ons niet kennen. We lopen door, en onderweg zullen we de wolven ontmaskeren en doden”.

Na enig gemompel ging de groep akkoord en pakte de spullen. Lola en Bert doorzochten de rugzak van Mark, op zoek naar enige aanwijzing die hun verder kon helpen. Ze vonden niets, Mark was een gewone burger.

Afbeelding

Met bezwaard gemoed zette de groep zich in beweging met Mariska op veilige afstand erachter. “In elk geval hoeven we hem niet meer te dragen”, probeerde Edy als grap. Dat viel niet goed. Ondanks zijn geklaag over moeie benen was Mark erg geliefd. De eerste kilometers werden zwijgend afgelegd. Daarna ontspon de discussie zich: “Wie zijn de wolven onder ons?”
Ho ho ho :xmas:

Gebruikersavatar
Wouter
Lijfwacht
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 jul 2019, 14:42
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: the thing

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Wouter »

Goedemorgen wandelaars,

Een trieste ochtend, Mark is jullie ontvallen. Het is nu zaak zijn moordenaars te ontmaskeren. Dat doen jullie terwijl je naar het klein maar fijne plaatsje Bénévent-l'Abbaye loopt. Het enige is dat Mariska gescheiden van de groep loopt en daardoor niet aan het gesprek deel kan nemen. Dat betekent ook dat jullie niet op haar mogen stemmen deze etappe, ze kan zich immers niet verdedigen. In Bénévent is een mooi dorpsplein, daar zal het finale oordeel worden geveld.

Stemmen op je kandidaat doe je via een apart vetgedrukt bericht met als tekst

<naam> zal moeten achterblijven

De deadline zet ik op Dinsdagavond, 21:00 Jullie hebben vast veel om over te praten.

Bonne route!
Ho ho ho :xmas:

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Matthijs »

RIP Mark! Had ik een keer weer de hoop met jou het spel te mogen volbrengen, ga je als eerste dood 8-|

Ik zal wel zeggen wat sommige denken: Mark zat er vorig spel natuurlijk tot het einde in als wolf, dus sociale wolven ligt voor de hand. Edy en Hugo waren in die zin voordehandliggendere opties door hun acties richting de burgers, maar dan ook misschien precies dat: voordehandliggender. Dat de wolven zelf iemand anders wilden kiezen omdat hugo en edy obvious keuzes waren (of juist omdat ze dat zelf zijn? :shrug: ) is iets wat ik ook wel als een mogelijkheid zie. Ik ben benieuwd wat deze dag brengt..

En mariska is geraakt door de oude feeks dan? Jammer dat ze niet mag meepraten maar gelukkig is ze veilig voor de dood vandaag. Beterschap :peace:
Let me be honest, I have no idea what I'm doing. - Ekko
Survived: 0/8 games

Gebruikersavatar
Renate
Lieveling
Berichten: 780
Lid geworden op: 01 jul 2019, 21:58

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Renate »

He, jammer Mark!
Ik weet dat sommigen de sociale wolven theorie onzin vinden, maar in de eerste nacht geldt 'ie vaak wel. De keuze voor Mark zou daaruit voort kunnen komen, want die zat er - voor degenen onder ons die het vorige spel niet meegedaan hebben - tot het laatst in.
Het nadeel van deze theorie is: je hebt er niks aan. In het hol hoeft er maar één wolf te refereren aan het vorige spel. Nieuwe spelers worden hierdoor dus niet gevrijwaard.

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Edy »

Matthijs schreef:ik zal wel zeggen wat sommige denken: Mark zat er vorig spel natuurlijk tot het einde in als wolf, dus sociale wolven ligt voor de hand. Edy en Hugo waren in die zin voordehandliggendere opties door hun acties richting de burgers, maar dan ook misschien precies dat: voordehandliggender. Dat de wolven zelf iemand anders wilden kiezen omdat hugo en edy obvious keuzes waren (of juist omdat ze dat zelf zijn? ) is iets wat ik ook wel als een mogelijkheid zie. Ik ben benieuwd wat deze dag brengt..
Nou, dat denk ik nu weer net niet Matthijs! Ik zou het vreemd vinden als er nu wolven waren die bedachten dat het toch wel erg was hoe Hugo en Edy deden vorige spel richting de burgers. En dat die het dan heel terecht vinden om die stoute Hugo en Edy er als eerste uit te halen. Dat denk je als wolf toch niet. Je bent zelf slecht! :roll: En overigens denk ik dat dan ook met betrekking tot Mark.
Dus nee, ik denk hooguit dat de huidige wolven hopen dat als zij een wolf uit het vorige spel opeten, dat dan bijvoorbeeld Bert, of Floris, als mogelijke verdachte worden gezien. Een beetje naief wel, omdat ik niet verwacht dat Floris of Bert dat zouden doen. Juist zij niet.
Al met al zou het ze juist een beetje vrijpleiten, omdat het er te dik bovenop ligt. Zouden het dan een beetje naieve of beginnende wolven zijn?

Het maakt me dus wel een beetje wantrouwig tegenover jou Matthijs, omdat jij het blijkbaar wel voordehandliggender vindt, of dat in ieder geval wil uitstralen. M.a.w. dat jij geen wolf kan zijn omdat jij het anders had gedaan. Beetje een minnetje daarvoor eigenlijk.

quote aangepast - en nog eens door Wouter 😉 voor een nette quote

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Edy »

althans een poging. Quote lukt niet goed.

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Edy »

Enne, Bas doet weer gezellig mee, maar maakt zich in mijn ogen toch meteen weer een beetje verdacht. Waarom?
Hij meldt zich kort aan bij het kiezen van de gids. Echt een onopvallend zinnetje. Ik vraag me af of het mensen, behalve Lola, überhaupt is opgevallen.
Dan gaat hij vervolgens in de nacht in op Willemijn's observatie dat Matthijs op Lola heeft gestemd. Hij vindt dit verdacht want het lijkt erop dat Matthijs, toen hij zijn (slechte??) rol kreeg, geen BM meer wilde zijn. Want, volgens Bas, kijkt de ziener bijna altijd eerst naar de rol van de BM, dus als bad guy is het niet slim voor het BM schap te gaan.

Nou, dat de ziener meteen de BM checkt is gewoon kul, en zeker als de BM een redelijk beperkte macht heeft. Ik ben eens wat spellen terug gaan kijken (tot spel 5) en er was nog geen een ziener die in ronde 1 de BM had bekeken. Dat is een fabeltje wat Bas graag in de lucht gooit, want hij heeft zich tenslotte verkiesbaar gesteld met het risico van gezien worden door de ziener, dus moet hij wel een good guy zijn!

Het is mij net wat te opvallend. Ik ben niet 100% overtuigd dat hij het expres doet, maar het is wel een minpunt op dit moment wat mij betreft.

Willemijn
Pacifist
Berichten: 147
Lid geworden op: 19 mar 2020, 19:27

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Willemijn »

RIP Mark

Er zou zomaar sprake kunnen zijn van sociale wolven. Mark heeft er inderdaad het vorige spel tot het einde toe ingezeten. En zo ook Edy en Hugo. Dit zegt overigens nu niets over hun rol in dit spel. Het kan zo zijn dat ze nu zelf (in geval van Edy wéér) wolven zijn die nu, door burger Mark op te eten, het gevoel willen creëren dat ze goed zijn omdat de blijkbaar (?) sociale wolven eerst spelers eruit happen die er het vorige potje lang in hebben gezeten. En daardoor dus de illusie scheppen dat ze goed zijn.
Aan de andere kant kan het ook gewoon zo zijn dat Mark eruit is gehaald gewoonweg omdat hij er in het vorige potje lang in heeft gezeten.

Als ik naar het huidige spelgedrag van Edy en Hugo kijk, dan valt mij in ieder geval op dat Hugo véél meer op de achtergrond speelt dan toen hij burger was. Waar het Edy betreft, ben ik sowieso op mijn hoede. Zij is een goede en tevens gehaaide speelster. Eén les heb ik wel geleerd en dat is, dat wanneer Edy naar iets verwijst, dat het voortaan vooraf gecontroleerd dient te worden voordat er op gereageerd gaat worden met alle mogelijke gevolgen van dien ;-)

Net als Floris vind ik Matthijs zijn uitleg over de BM en de stem op Lola wel wat lastig. Toch wil ik hem voor nu wel geloven op zijn woord. In zijn post van 12 juni 20202, 18.24 schrijft Matthijs namelijk "een snelle telling laat mij zien dat het momenteel 4-5 staat tussen Lola en mij". Daaruit kan geconcludeerd worden dat hij dus inderdaad dacht dat Lola 4 stemmen had en hijzelf 5 en dat hij door zijn stem op Lola het gelijk maakte.
Ik blijf er wel bij dat wanneer je jezelf opwerpt als kandidaat BM, je niet op je concurrent stemt, maar dat is mijn mening.
Puntje blijft nog wel dat Matthijs wel degelijk kennis van zijn rol had kunnen hebben, omdat Wouter de rollen al aan het verdelen was. Dus het klopt niet dat Matthijs spreekt over "vóórdat" de rollen bekend werden gemaakt.

@Lola
Dat je zegt/vindt een BM-verkiezing een spelletje in een spelletje is, daar ben ik het niet mee eens. Voor diegenen met kennis (wolven) is het volgens mij namelijk wel van belang dat er weloverwogen wordt gestemd, zelfs al is het "maar" een BM-verkiezing.
Later in het spel kan namelijk óók dat prille stemgedrag ter sprake komen ter ontmaskering van de slechterikken.

by Lola » 13 Jun 2020, 13:06
Hoewel ik het goed vind dat Willemijn er meteen in duikt, vind ik haar argumenten een beetje vergezocht.


Het waren maar eerste bevindingen Lola. Argumenten is wat sterk verwoord.
Ik denk dat de meeste spelers onder ons inmiddels wel gewend zijn dat ik er meteen induik en zaken opvallend vind die anderen (mogelijk) niet eens waren opgevallen. Soms denk ik wel eens, dat ik als een best wel soort van irritante speelster moet overkomen, door over sommige onbenulligheden te vallen.

Met jouw uitleg/verklaring over het stemgedrag van Edy tijdens de BM-verkiezing en het woordgebruik ‘denk’, proefde ik soort van ‘mini’bescherming. Edy heeft voorafgaand aan haar te geven BM-stem duidelijk aangegeven eerst nog andere kandidaten af te willen wachten. En laat jij nou net nog die ene kandidaat zijn geweest. Voor Edy blijkbaar geen reden om op jou te stemmen. Toch voelde jij je wel geroepen om uitleg te geven over haar stem op Floris. Ik laat het voor nu even voor wat het is, maar houd het wel in gedachten.

Beterschap Mariska

Gebruikersavatar
Matthijs
Lijfwacht
Berichten: 622
Lid geworden op: 13 jul 2019, 23:09
Favoriete Weerwolfrol: Genezer

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Matthijs »

Edy schreef:
14 jun 2020, 12:24
ik zal wel zeggen wat sommige denken: Mark zat er vorig spel natuurlijk tot het einde in als wolf, dus sociale wolven ligt voor de hand. Edy en Hugo waren in die zin voordehandliggendere opties door hun acties richting de burgers, maar dan ook misschien precies dat: voordehandliggender. Dat de wolven zelf iemand anders wilden kiezen omdat hugo en edy obvious keuzes waren (of juist omdat ze dat zelf zijn? ) is iets wat ik ook wel als een mogelijkheid zie. Ik ben benieuwd wat deze dag brengt..]
]
Nou, dat denk ik nu weer net niet Matthijs! Ik zou het vreemd vinden als er nu wolven waren die bedachten dat het toch wel erg was hoe Hugo en Edy deden vorige spel richting de burgers. En dat die het dan heel terecht vinden om die stoute Hugo en Edy er als eerste uit te halen. Dat denk je als wolf toch niet. Je bent zelf slecht! :roll: En overigens denk ik dat dan ook met betrekking tot Mark.
Dus nee, ik denk hooguit dat de huidige wolven hopen dat als zij een wolf uit het vorige spel opeten, dat dan bijvoorbeeld Bert, of Floris, als mogelijke verdachte worden gezien. Een beetje naief wel, omdat ik niet verwacht dat Floris of Bert dat zouden doen. Juist zij niet.
Al met al zou het ze juist een beetje vrijpleiten, omdat het er te dik bovenop ligt. Zouden het dan een beetje naieve of beginnende wolven zijn?

Het maakt me dus wel een beetje wantrouwig tegenover jou Matthijs, omdat jij het blijkbaar wel voordehandliggender vindt, of dat in ieder geval wil uitstralen. M.a.w. dat jij geen wolf kan zijn omdat jij het anders had gedaan. Beetje een minnetje daarvoor eigenlijk.

quote aangepast
Het kan aan mij liggen, maar het is toch juist meer 'sociaal' om iemand die er lang in heeft gezeten (in dit geval dus een van de wolven) het vorige spel en dan zijn jij of Hugo voordehandliggendere opties om te kiezen dan Mark naar mijn mening. Persoonlijk zou ik dan voor Hugo zijn gegaan ipv voor jou, maar dat is dus mijn eigen mening ;-) Daarnaast wil ik benadrukken dat deze statement een vervolg was van de sociale wolven theorie, niet dat ik daar per se van uit ga.

Verder deed ik ook geen uitspraak over wat ik zou hebben gedaan of wat dan ook, puur wat er had kunnen gebeuren in dat hol. Als wolf (van spel 7) zijnde, zou ik zelf niet echt pro-actief zijn met kandidaten opperen, dus wat ik zou doen telt denk ik sowieso niet echt mee :lol:

En zoals ik ook al eerder zei: je wantrouwen mag zo wezen, maar dat vind ik geen probleem hoor :angel: Ik zie er wel naar uit om dat wantrouwen weg te nemen! Ik heb namelijk geen reden gevonden om jou te wantrouwen :police:

Edit: De gebroken quote aangepast want het werd toch wel onduidelijk wie wat zei :confusion:
Let me be honest, I have no idea what I'm doing. - Ekko
Survived: 0/8 games

Gebruikersavatar
Edy
Tovenares
Berichten: 946
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:13

Re: Bourges - Bénévent-l'Abbaye. We gaan door!

Bericht door Edy »

Het kan aan mij liggen, maar het is toch juist meer 'sociaal' om iemand die er lang in heeft gezeten (in dit geval dus een van de wolven) het vorige spel en dan zijn jij of Hugo voordehandliggendere opties om te kiezen dan Mark naar mijn mening.
Nou nou, vorige spelleider :confused: :confused: Aan het einde van het vorige spel zaten Hugo, Mark en ik er nog in. Waarom zouden Hugo en ik dan meer voor de hand liggen dan Mark? Leg dat nou eens uit.

Gesloten

Terug naar “Spel 9 - voettocht naar Santiago”