Rollen Ultimate Werewolf: Ultimate Edition en Uitbreidingen

Vind hier algemene forumregels en uitleg over de verschillende rollen
Gesloten
Gebruikersavatar
Hugo
Priester
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:54
Locatie: Utrecht
Favoriete Weerwolfrol: Heks

Rollen Ultimate Werewolf: Ultimate Edition en Uitbreidingen

Bericht door Hugo »

Ultimate Werewolf - Ultimate Edition

In je kleine, rustige zestiende-eeuwse dorpje zijn plotseling enkele zeer onvriendelijke Weerwolven ontdekt... Kunnen jij en de andere dorpelingen hen vinden, voordat ze iedereen verslinden?

Let op: Verschillende rollen hebben verschillende 'alternatieve' regels. De Spelleider geeft aan of er van deze alternatieve regels gebruik wordt gemaakt.

Rollen - Burgerteam
Auraziener
Afbeelding
De Auraziener zoekt naar spelers met speciale rollen (geen gewone Burger of gewone Weerwolf). De Auraziener wordt elke nacht wakker en kiest één speler. De spelleider vertelt haar vervolgens of deze speler speciale krachten heeft.

Hoe meer speciale rollen er in het spel zitten, hoe sterker deze rol wordt. Zorg dat er ten minste één speciale slechte rol in het spel zit, zodat de Auraziener geen ‘burger-vinder’ wordt.

Alternatief:
De Auraziener kan gebruikt worden om erachter te komen of een speler bij het burgerteam hoort of niet. Dit moet alleen gebruikt worden als er een groot aantal niet-burger rollen zijn (ten minste drie naast de gewone weerwolven). De vervloekte, de dubbelganger en de dronkenlap worden weergegeven voor hun huidige team.

Bezweerder
Afbeelding
Elke nacht mag de Bezweerder een speler kiezen die de volgende dag niet mag praten (deze speler mag wel emoticons en afbeeldingen gebruiken om zich uit te drukken). Deze speler mag nog wel stemmen. De Bezweerder mag zichzelf kiezen.

Alternatief:
Elke nacht moet de Bezweerder een speler kiezen die niet mag praten. Dit verandert de Bezweerder van een leuke rol aan het begin, naar een rol met lastige beslissing tegen het einde.

Bink
Afbeelding
Als de Bink wordt aangevallen door de Weerwolven, dan sterft hij niet diezelfde nacht, maar pas de nacht erna. De spelers wordt verteld dat er niemand is doodgegaan die nacht. De nacht erop kunnen er dus twee of meer slachtoffers vallen: de Bink en alle andere slachtoffers van die nacht.

Burgemeester
Afbeelding
De stem van de Burgemeester telt voor twee tijdens de lynch. De spelleider moet in het geheim de stem van de Burgemeester twee keer tellen bij het bepalen van het lynchslachtoffer.

Dit kan gedaan worden als normale rol, of de spelers kunnen op een Burgemeester stemmen tijdens de eerste dag. De Burgemeester is dan Burgemeester totdat hij sterft. Er moet dan een nieuwe Burgemeester verkozen worden.

Alternatief:
De Burgemeester wordt als extra rol gespeeld, met een verkiezing op de eerste dag. Als de Burgemeester sterft, geeft hij zijn rol door in zijn laatste ademteug.

Burger
Afbeelding
Het enige doel van een Burger is het vinden van Weerwolven en ze overdag lynchen.

Cupido
Afbeelding
Cupido wordt de eerste nacht wakker en wijst twee spelers aan. Hij mag ook zichzelf kiezen. Deze spelers worden verliefd en weten wie de ander is. Als één van de twee doodgaat, dan sterft de ander meteen aan een gebroken hart.

Als ze allebei in het burgerteam zitten, dan winnen ze met de Burgers. Als ze allebei in het wolventeam zitten, dan winnen ze met de Wolven. Als ze in verschillende teams zitten, dan vormen ze hun eigen team en kunnen ze alleen winnen als ze de laatste twee levende spelers zijn.

Alternatief:
Doe Cupido als een extra rol in het spel. Als Cupido zijn taak heeft volbracht, dan krijgt hij de overgebleven kaart, en wordt hij die rol voor de rest van het spel.
Tweede alternatief:
De spelleider kiest het stelletje random, zodat niemand weet wie het stelletje is, behalve zij zelf.

Geest
Afbeelding
De Geest sterft in de eerste nacht. Na elke nacht (de eerste incluis) mag hij één letter opschrijven als boodschap aan het dorp. Hij mag geen spelers identificeren door hun naam te schrijven of initialen te gebruiken. De Geest mag het spel alleen van buiten de cirkel bekijken en geen andere spelers aanspreken of contact opnemen met het dorp gedurende de dag. Dit personage kan erg leuk zijn, omdat het dorp de hints heel anders kan interpreteren en de eerste dag al veel meer bezig is met discussies dan normaal.

Alternatief:
De eerste speler die overdag sterft wordt de Geest. Hij maakt zijn rol niet bekend, maar blijft zijn groep trouw. Als hij een Weerwolf was, probeert hij natuurlijk zijn team te helpen.

Heks
Afbeelding
De Heks heeft twee drankjes: een Levenselixer en Vergif. De Heks mag één keer in het spel het nachtslachtoffer van de wolven redden. Daarnaast mag ze één keer in het spel een speler naar haar keuze vermoorden. De spelleider roept de Heks elke nacht op en vraagt of ze een drankje wil gebruiken, ook al heeft ze allebei haar drankjes al gebruikt. Allebei de drankjes mogen in dezelfde nacht gebruikt worden.

Alternatief:
De Heks mag maar één van haar drankjes gebruiken tijdens het spel, maar ze mag zelf kiezen welke.

Jager
Afbeelding
Als de Jager vermoord wordt (overdag of ’s nachts), dan vuurt hij onmiddellijk zijn wapen af op een doelwit (of in de lucht). Dit doet hij door te wijzen naar een speler om deze te vermoorden, of door naar de lucht te wijzen als hij niemand wil vermoorden. Er mag niet gepraat worden voordat de Jager zijn slachtoffer heeft gekozen. Als de Jager ’s nachts vermoord is, dan kiest hij zijn slachtoffer de volgende ochtend, zodra de spelleider hem vertelt dat hij dood is.

Vampierjager
In een spel met Vampiers is de Jager een Vampierjager. Als hij doodgaat, dan gaat de Vampier die het dichtst bij hem zit dood. Dit is meestal een goede rol om te hebben in een spel met Vampier- en Weerwolventeams, omdat dit het voordeel van de Vampiers ten opzichte van de Weerwolven opheft.

Leerlingziener
Afbeelding
De Leerlingziener wordt de Ziener als de Ziener vermoord is. De Leerlingziener wordt wakker als de Ziener wordt opgeroepen, nadat de spelleider aan de Leerlingziener heeft duidelijk gemaakt dat de Ziener dood is.

Alternatief:
Behalve overnemen na de dood van de Ziener, mag de Leerlingziener elke nacht een speler aanwijzen. Hij hoort of deze persoon een Weerwolf is of niet na hem twee keer te hebben aangewezen. Op deze manier kan de Leerlingziener ook iets bijdragen zonder dat de Ziener eerst moet sterven.

Lijfwacht
Afbeelding
De Lijfwacht, ook bekend als de Genezer, kiest iedere nacht een speler om te beschermen (maar niet twee nachten achter elkaar dezelfde speler). Deze speler kan niet sterven door een aanval van de Weerwolven. Hij mag zichzelf niet kiezen.

Alternatief:
De Lijfwacht beschermt tegen alle aanvallen 's nachts.

Tweede alternatief:
De Lijfwacht kan een speler niet tweemaal in hetzelfde spel beschermen.

Derde alternatief:
De gekozen speler kan zowel 's nachts als overdag niet vermoord worden.

Lycantroop
Afbeelding
De Lycantroop heeft dominante weerwolftrekjes. De Ziener ziet de Lycantroop als een Weerwolf, ook al is zij dat niet.

Alternatief:
In spellen waarin de rollen van gestorven spelers onthuld worden, wordt de Lycantroop onthuld als Weerwolf, wanneer ze sterft.

Magiër
Afbeelding
De Magiër heeft twee drankjes: een Levenselixer en Vergif. De Magiër mag één keer in het spel het nachtslachtoffer van de wolven redden. Daarnaast mag hij één keer in het spel een speler naar zijn keuze vermoorden. De spelleider roept de Magiër elke nacht op en vraagt of hij een drankje wil gebruiken, ook al heeft hij allebei zijn drankjes al gebruikt. Allebei de drankjes mogen in dezelfde nacht gebruikt worden.

Alternatief:
De Magiër mag twee van zijn drankjes gebruiken tijdens het spel, maar hij mag zelf kiezen welke. Hij kan dus twee keer een Levenselixer, twee keer een Vergif of één Vergif en één Levenselixer inzetten.

Martelares
Afbeelding
De Martelares mag de plaats innemen van iemand die gelyncht wordt, meteen na de stemming, maar voordat de rol onthuld wordt. De spelleider zou moeten zeggen: ‘Jullie hebben ervoor gekozen om deze speler te lynchen. Wil de Martelares zichzelf opofferen voor deze speler?’ Als ze dit doet, sterft de Martelares en blijft het eigenlijke lynchslachtoffer leven.

Alternatief:
De Martelares wordt elke nacht wakker gemaakt nadat de Weerwolven hun slachtoffer hebben gekozen. Ze krijgt de optie om de plaats van deze persoon in te nemen. Het originele slachtoffer blijft leven en de Martelares sterft.

Onruststoker
Afbeelding
Eens in het spel mag de Onruststoker 's nachts aangeven dat de volgende dag er een tweede lynch komt. Als de Onruststoker dat wil, dan wordt dat na de eerste lynch bekend gemaakt. Er wordt niet meer gediscussieerd tussen de eerste en de tweede stemming.

Oude Feeks
Afbeelding
Elke nacht geeft de Oude Feeks een speler de pokken. Die speler moet de volgende dag het spelgebied verlaten (en wordt dus niet toegelaten tot het dagtopic). Hij mag niet deelnemen aan de discussie, lynch of andere activiteiten die tijdens de dag plaatsvinden. Deze speler kan ook niet vermoord worden door bijvoorbeeld de Jager gedurende deze dag. De Oude Feeks mag niet zichzelf kiezen en niet twee keer dezelfde speler in een spel.

Alternatief:
Op het moment dat het oorspronkelijke slachtoffer terugkeert, dan kiest deze speler ’s nachts het volgende slachtoffer enzovoorts. Als de persoon die de pokken krijgt ’s nachts sterft, dan kiest de Oude Feeks de volgende nacht een nieuw iemand.

Oude Man
Afbeelding
De Oude Man sterft nacht X. Hierbij is X het aantal Weerwolven in het spel + 1. Daarnaast kan hij nog steeds op de gebruikelijke manieren sterven. Als er een Wolf doodgaat, dan sterft de Oude Man dus eerder dan verwacht.

Paranormaal Detective
Afbeelding
Eén keer in het spel mag de Paranormaal Detective een speler kiezen. Hij hoort dan of er bij deze speler en zijn twee (nog levende) buren (op de spelerslijst) tenminste één Wolf zit. De spelleider zegt niet om wie het gaat.

Priester
Afbeelding
Eén keer per spel mag de Priester een speler beschermen met heilig water. De volgende poging om deze speler te vermoorden – op welke manier dan ook – mislukt. De Priester mag niet zichzelf kiezen. Als de Priester doodgaat, nadat hij iemand beschermd heeft, dan is deze persoon nog steeds beschermd.

Alternatief:
Eens per spel mag de Priester de rol leren van een al overleden speler. Dit kan alleen in spellen waarin rollen niet onthuld worden.

Prins
Afbeelding
De eerste keer dat deze speler gelyncht wordt, wordt hij onthuld als Prins en blijft hij leven. Het dorp valt meteen in slaap na deze gefaalde lynch.

Vrijmetselaar
Afbeelding
De eerste nacht worden de Vrijmetselaars wakker en kijken ze elkaar in de ogen. Niemand in het dorp mag direct of indirect over de Vrijmetselaars spreken. Wie dit doet, wordt ’s nachts vermoord door het geheime genootschap om het geheim te houden. Een speler die vermoord wordt door het geheime genootschap verliest automatisch het spel, ook al zitten ze in het winnende team.

De spelleider moet discreet zijn hier. Het is beter voor het spel als het onderwerp helemaal niet direct of indirect besproken wordt tijdens het spel. Als er een duidelijke referentie naar de Vrijmetselaars gemaakt wordt, dan wordt deze speler gelyncht. Voorbeeld: ‘Nou, Lola wist dat Hugo goed was, maar Lola is niet de ziener.’

Zieke
Afbeelding
Als de Weerwolven de Zieke opeten, dan mogen ze de volgende nacht geen slachtoffer maken, omdat ze ziek zijn. Als de rollen niet onthuld worden, dan kiezen ze Wolven ’s nachts nog steeds een slachtoffer, maar deze persoon sterft niet. Als de rollen wel onthuld worden, dan kiezen de Wolven geen slachtoffer.

Ziener
Afbeelding Afbeelding
Elke nacht wijst de Ziener een speler aan. De spelleider laat aan de Ziener weten of deze persoon een Burger of een Weerwolf is.

Rollen - Weerwolventeam
Lieveling
Afbeelding
Er is geen kaart nodig voor de standaardvorm van deze rol. De eerste nacht kiezen de Weerwolven een speler die de Lieveling wordt van de Weerwolven. Deze speler hoort wie de Weerwolven zijn en hoort vanaf nu bij het Weerwolventeam. De Lieveling wordt ’s nachts niet wakker met de Wolven. De Ziener ziet de Lieveling als een burger. Als de Lieveling een andere speciale rol heeft, dan blijft deze rol intact. Het is dus mogelijk dat er een Ziener-Lieveling is, hoewel dit erg slecht is voor het burgerteam. Als er met Wolven én Vampiers gespeeld wordt, dan mogen allebei de teams een Lieveling hebben.

Alternatief:
Deel de kaart als normale rol en laat de Lieveling zien wie de Weerwolven zijn. Laat de Weerwolven ook zien wie de Lieveling is. De kaart zorgt ervoor dat de Lieveling geen dubbele rol kan hebben.

Tovenares
Afbeelding
De Tovenares zoekt elke nacht naar de Ziener. De Weerwolven weten niet wie de Tovenares is en de Tovenares weet niet wie de Weerwolven zijn. De Ziener ziet de Tovenares als een Burger.

Alternatief:
De Tovenares krijgt te zien wie de Weerwolven zijn in de eerste nacht. Dit is een aanzienlijk voordeel voor het Weerwolventeam.

Weerwolf
Afbeelding
De Weerwolven leren de identiteit van de andere Weerwolven de eerste nacht. Elke nacht moeten de Weerwolven het eens worden over een slachtoffer. Weerwolven mogen geen andere Weerwolf aanwijzen ’s nachts. Weerwolven proberen hun identiteit geheim te houden overdag.

Weerwolvenjong
Afbeelding
Het Weerwolvenjong is een Weerwolf en hij wordt ’s nachts ook wakker met de andere Weerwolven. Als het Weerwolvenjong vermoord wordt, dan mogen de Wolven twee slachtoffers maken de volgende nacht. De Weerwolven mogen er ’s nachts voor kiezen om het Wolvenjong te offeren. Alle Wolven én het Wolvenjong moeten het hiermee eens zijn. In ruil voor dit offer mogen de Weerwolven direct twee spelers kiezen die die nacht doodgaan samen met het Wolvenjong.

Rollen - Wisselende Teams
Dronkenlap
Afbeelding
De Dronkenlap weet zijn eigenlijke rol niet tot de derde nacht. In die nacht maakt de spelleider hem wakker en krijgt hij zijn eigenlijke rol te horen.
In de voorbereiding schudt de spelleider de speciale rollen in het spel, één Weerwolf en één gewone Burger, en kiest één van deze rollen voor de Dronkenlap.

Alternatief:
De Dronkenlap krijgt zijn rol de eerste nacht te zien. Hoewel hij weet wat hij is, mag hij zijn speciale krachten niet gebruiken (als hij die heeft) en hij wordt de eerste twee nachten niet wakker.

Dubbelganger
Afbeelding
De Dubbelganger kiest de eerste nacht een speler. Als deze speler sterft, dan neemt de Dubbelganger de rol over. De Dubbelganger hoort bij de Burgers zolang haar doelwit nog leeft. De Ziener ziet de Dubbelganger als Burger totdat het doelwit sterft. Vanaf dat moment ziet de Ziener de Dubbelganger als haar nieuwe rol.

Alternatief:
De Dubbelganger kiest de eerste nacht een speler en ze wordt meteen die rol. De origineel speler met die rol heeft nog steeds zijn rol. De Dubbelganger moet elke nacht worden opgeroepen in deze variant zodat ze haar actie kan uitvoeren.

Vervloekte
Afbeelding
Nieuw plaatje Work in Progress
De Vervloekte hoort aan het begin bij het Burgerteam (en wordt door de Ziener gezien als Burger). Als de Vervloekte wordt aangevallen door de Weerwolven, dan gaat de Vervloekte niet dood. In plaats daarvan wordt hij een Weerwolf die vanaf de volgende nacht samen met de andere Weerwolven wakker wordt. De Ziener ziet hem dan ook als een Weerwolf.

Rollen - Overige Teams
Crimineel
Afbeelding
In de eerste nacht kiest de Crimineel twee spelers. De enige manier waarop de Crimineel het spel kan winnen, is als allebei deze spelers dood zijn aan het einde van het spel en de Crimineel zelf nog leeft. Normale overwinningsvoorwaarden voor de andere teams gelden nog steeds, dus de Crimineel heeft het Burgerteam nodig om zelf te kunnen winnen.

Alternatief:
De Crimineel kiest vier spelers. Als de crimineel nog leeft en alle vier deze spelers zijn dood, dan is het spel voorbij en wint de Crimineel automatisch. Alle andere teams (behalve misschien de Sekteleider) verliezen.

Eenzame Wolf
Afbeelding
De Eenzame Wolf wint het spel als hij de laatste nog levende persoon is (of hij deelt de winst als er verder nog maar één niet-Weerwolf speler leeft). De Eenzame Wolf wordt iedere nacht wakker met de andere Weerwolven om een slachtoffer te kiezen.

Leerlooier
Afbeelding
De Leerlooier wint als hij vermoord wordt. Normale overwinningsvoorwaarden voor de andere teams gelden nog steeds.

Sekteleider
Afbeelding
De Sekteleider kiest elke nacht een speler die hij toevoegt aan zijn Sekte. De spelers die gekozen zijn weten niet dat ze in de Sekte zitten. De Sekteleider wint als alle nog levende spelers in de Sekte zitten (hij hoeft hier zelf niet bij te zitten). Normale overwinningsvoorwaarden voor de andere teams gelden nog steeds.

Alternatief:
Als de Sekteleider sterft, dan wordt het eerst toegevoegde lid de nieuwe Sekteleider. Hij voegt dan mensen toe aan de Sekte, naast zijn eventuele andere rol. De nieuwe Sekteleider voegt zich bij de eerdere Sekteleider bij het ‘Sekteteam’ en hij kan alleen winnen als alle nog levende spelers in de Sekte zitten. Normale overwinningsvoorwaarden voor de andere teams gelden nog steeds.

Vampier
Afbeelding
De Vampiers zijn een derde groot team naast de Weerwolven en de Burgers. Vampiers kiezen iedere nacht een slachtoffer (naast het Wolvenslachtoffer), maar dat slachtoffer wordt pas midden op de dag onthuld. Vampiers kunnen niet gedood worden door de Weerwolven, maar andersom kan wel. Hierdoor zijn de Vampiers iets sterker dan de Weerwolven.
In een spel met Vampieren worden enkele Weerwolven vervangen door Vampieren (het aantal Weerwolven + Vampieren zou ongeveer gelijk moeten blijven aan het normale aantal Wolven in een spel van gelijke grootte). Er zouden aanzienlijk minder Vampieren in het spel moeten zitten, om de Wolven een kans te geven.

Met drie grote teams moeten de Weerwolven en Vampiers allebei de andere teams uitroeien voordat ze gewonnen hebben.

Alle speciale rollen die effect hebben op Weerwolven (Ziener, Lijfwacht, Paranormaal Detective, etc.), hebben ook effect op Vampiers. Er wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende rollen.

Speleinde en Overwinning
Het spel eindigt als de Weerwolven, Burgers, Eenzame Wolf of Vampiers de overwinning hebben behaald:
- De Burgers winnen als alle Weerwolven en Vampiers verslagen zijn.
- De Weerwolven winnen als er alleen nog maar Weerwolven over zijn
- De Vampiers winnen als er alleen nog maar Vampiers over zijn.
- De Eenzame Wolf wint als hij alleen over is, of alleen over is met één speler die geen Weerwolf is.

De overige teams beïnvloeden de eindoverwinning niet, maar kunnen wel zelf winnen.
- De Crimineel wint als aan het einde van het spel hij zelf nog leeft en zijn twee gekozen spelers dood zijn.
- De Leerlooier wint als hij is overleden gedurende het spel.
- De Sekteleider wint als aan het einde van het spel alle nog levende spelers in de Sekte zitten.

Uitbreiding Night Terrors
De kleine uitbreiding Night Terrors voegt 5 rollen toe aan het spel.

Nieuwe rollen - Burgerteam
Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht)
Afbeelding
Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht) wordt elke nacht wakker en 'tikt' één van zijn buren aan (op basis van de spelerslijst). Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht) stuurt deze naam naar de spelleider, en deze stuurt een berichtje naar de 'getikte' persoon. Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht) kan een speler kiezen die hij al eerder gekozen heeft, of een nieuwe speler (zolang deze naast hem zit). Als een speler naast Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht) sterft, dan mag Het Ding (dat "Boem" doet in de Nacht) de volgende speler in de rij 'aantikken'.

Graaf Tel
Afbeelding
Graaf Tel hoort in de eerste nacht hoeveel Weerwolven zich in elke helft van het dorp bevinden. De spelleider legt uit waar de grens ligt (waarschijnlijk halverwege de spelerslijst), en geeft Graaf Tel vervolgens de getallen. In kleinere groepen heeft Graaf Tel meer invloed op het spel.

Slapeloze
Afbeelding
Elke nacht hoort de Slapeloze of één van zijn buren die nacht wakker is geworden. De spelleider zegt hem niet hoeveel van zijn buren wakker zijn geworden; hij weet slechts dat minstens één van hen wakker is geworden. Als een speler naast de Slapeloze sterft, dan wordt de volgende speler in de rij meegeteld voor de Slapeloze. Als dit tijdens de nacht gebeurt, dan wordt de stervende speler die nacht (waarin hij sterft) nog meegenomen voor de Slapeloze.

Waarneemster
Afbeelding
In de eerste nacht hoort de Waarneemster wie de Ziener is. Het verstandig met deze informatie omgaan is de sleutel tot het succes van de Waarneemster.

Nieuwe rollen - Weerwolventeam
Droomwolf
Afbeelding
De Droomwolf is een Weerwolf, die niet weet wie de andere Weerwolven zijn en niet 's nachts met hen wakker wordt, tot een andere Weerwolf sterft. De andere Wolven weten ook niet wie de Droomwolf is. Zodra een andere Weerwolf sterft, wordt de Droomwolf een volwaardig lid van het Weerwolvenhol.
In the nights of full moon, if you hear a howling, bar the door. If you don’t hear it, bar the door
anyway.

Gesloten

Terug naar “Regels en Rollen”